Anna Polanská - Tektonika

Události - obrázek Sklo je atraktivním výtvarným materiálem nejen pro své opticko-estetické vlastnosti a tvarovou variabilitu, ale i díky široké škále možností opracování povrchu. Díky narušování jeho vnější struktury lze docílit výtečných uměleckých efektů, je možné jej dynamizovat nebo naopak harmonizovat.

foto k článkuVždyť co jiného je například broušení skla, nežli – stejně jako v tektonice, oblasti geologie zabývající se poruchami zemské kůry, – křehká či plastická deformace, jež sice není nahodilá, bez příčiny, ale ani exaktně stejná? Tak lze vnímat i broušené skleněné objekty Anny Polanské (*1973) sochané odvážně hluboko do stěn, mísící v sobě archetypální tvarosloví přírody s letmými doteky estetiky antických řezáčů drahokamů či architektury třicátých let 20. století.

Anna Polanská, rodačka z Mladé Boleslavi, je absolventkou oboru ryté sklo na sklářské škole v Kamenickém Šenově. Poté studovala na pražské UMPRUM, nejprve v ateliéru prof. Kurta Gebauera (sochařství) a posléze prof. Mariana Karla (sklo v architektuře). V současné době již osmnáctým rokem výtvarně vede obor broušené sklo na železnobrodské škole. Svá vlastní díla ze skla nejen navrhuje, ale i sama dotváří brusem, lepením a dalšími technikami. Její cestu za vzděláním, a vlastní pedagogické působení, lze chápat jako pouť za poznáním pábitelské matérie skla, a její díla jako stránky průběžně psaného deníku se záznamy emotivních zážitků a získaných zkušeností.

foto k článkuSkleněné objekty Anny Polanské, vzniklé během posledních dvanácti měsíců, jsou solitérními díly rozvíjejícími však společnou uměleckou vizi spočívající ve zkoumání (možná) mezních možností brusičské techniky. Působí přirozeně, organicky, živelně, nikoliv uměle a předvídatelně. S úhlem pohledu se mění nejen jejich podoba, ale i charakter. V interakci s divákem se chovají jako živé entity, protože nejsou brusem dekorované, ale zvrásněné. Jako s věkem lidská tvář nebo povrch země.

foto k článkuPartnerem galerie Kuzebauch a výstavy je Muzeum skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou Novým partnerem Galerie Kuzebauch se pro rok 2018 stala největší česká sklárna AGC Flat Glass Czech, která je členem celosvětové Skupiny AGC. Jedná se o výrobce plochého skla, které má nekonečné možnosti použití v architektuře – jak v interiéru, tak v exteriéru. V návaznosti na loňskou spolupráci se sklářským výtvarníkem Petrem Stanickým, kterou zprostředkovala Galerie Kuzebauch, se společnost rozhodla podporovat rozvoj uměleckého skla i nadále. Petr Stanický z plochého skla vytvořil prostorovou instalaci s názvem EVOCATIONS, s kterou se mohli setkat návštěvníci londýnského Victoria and Albert Muzeu V&A vloni na podzim. V letošním roce Galerie Kuzebauch zaštituje spolupráci AGC se sklářskou výtvarnicí Klárou Horáčkovou.

O Galerii Kuzebauch

Galerie Kuzebauch byla založena v Praze v roce 2012. Prezentuje výjimečné příklady studiových děl jak mladých, tak zavedených designérů a výtvarníků, kterým tak pomáhá zviditelnit se napříč uměleckými obory a kontinenty. V posledních třech letech se zaměřuje na výstavy sklářských výtvarníků.
Více než sto malých sklářských dílen a skláren po celé České republice umožňuje jednotlivým tvůrcům vlastnoručně pracovat i experimentovat s různorodými sklářskými technikami a vytvářet tak jedinečná díla. Po staletí budovaná tradice českého sklářství stojí nejen na historii, bílém sklářském písku a zručných řemeslnících, ale především na lásce ke sklu a znalostech, které se dědí z generace na generaci.

Otevírací doba galerie je od 10 do 19 h ve všední dny nebo po domluvě. Vstup do galerie je volný. Více na www.galeriekuzebauch.com

Anna Polanská - Tektonika
01/06 – 22/07 2018