Komiksy plné života Venduly Chalánkové vystavuje meziříčská Galerie Sýpka

Ačkoliv může tvorba Venduly Chalánkové působit poněkud nesourodým dojmem, spojuje ji užívání základních, nelomených barev a právě různorodost a pestrost formální i vizuální stránky. Námětem tvorby se stává okolní dění, konzumní společnost a především umělkyně samotná. Osobní život Chalánkové je přímo propojený s jejím dílem. Divákovi jsou předávány jednotlivé výjevy skrze různá média. Její dílo je prosyceno cynickým humorem, ale ve skutečnosti se jedná o čisté konstatování, kdy vtipnost vychází z důvěrnosti dané situace.

foto k článkuZnačný podíl výstavy Life is life! v Galerii Sýpka tvoří série komiksů, které fungují jako určité nepravidelné deníkové záznamy. Ty jsou tvořeny schematizovanou lidskou figurou, často bez obličeje, tvořenou převážně geometrickými tvary, jež umožňuje divákovi ještě lépe se identifikovat se zobrazenou životní situací. Pro volnou tvorbu Venduly je příznačná drsná sebeironie, sama přirovnává komiksy k „…pádu po svahu rozeklané skály, během kterého to sakramentsky bolí. A při tom, světe div se, čtenář zažívá pocit uvolnění. Ne nadarmo se říká, že se člověku uleví, když zjistí, že je na tom někdo ještě hůř."

foto k článkuKomiksy doplní ilustrované a animované Zpívánky, jež se vyznačují pečlivostí. Ta se ostatně projevila i v jedné z jejich dřívějších prací. V roce 2004 vytvořila Sérii mobilních SMS, kdy vlastnoručně křížkovým stehem vyšívala zprávy ze zastaralého displeje telefonu a upozornila tak na paradox zvěčnění nejpomíjivější písemnosti, které by jinak byly určeny k zapomnění. Vyšíváním řeší a dorovnává značný nepoměr trvalosti i pracnosti. Zvolená cesta umění je pro Vendulu otázkou nastolenou Erichem Frommem Mít nebo být: "Bytím rozumím takový způsob existence, v němž nic nemáme, po ničem nebažíme, ale jsme naplněni radostí, užíváme svých schopností tvořivě a jsme zajedno se světem."

foto k článkuVendula Chalánková (1981) se narodila v Přerově. Absolvovala FaVU (ateliér Environmentu). V současné době se věnuje malbě, ilustracím, animaci, prostorovým instalacím a performance. Vydala několik komiksových sérií, za výtvarné pojetí pohádky O Červené Karkulce získala v roce 2009 Zlatou stuhu. Její tvorba je zastoupena v několika prestižních uměleckých sbírkách (Národní galerie Praha, Moravská galerie Brno aj.).

Galerie Sýpka ve Valašském Meziříčí má otevřeno denně v ÚT-PÁ od 9. do 17. hodin, v SO-NE od 13. do 17. hodin, v pondělí je zavřeno. Vstupné 20 Kč, snížené 10 Kč, Studenti a školní exkurze zdarma. Vstupenku lze uplatnit v Galerii Kaple, v Galerii Sýpka. Detailní informace najdete na webových stránkách galerie.kzvalmez.cz. Bc. Pavlína Čáňová (galeristka), E-mail: galerie@kzvalmez.cz

VENDULA CHALÁNKOVÁ – LIFE IS LIFE!
12. 9. 2018 – 16. 11. 2018
Kulturní zařízení města Valašského Meziříčí