3 LITR – třetí ročník knižního veletrhu autorských a uměleckých publikací

Od pátku 22. do neděle 24. září 2017 proběhne v kulturním a komunitním prostoru W7 v Olomouci třetí ročník knižního veletrhu LITR zaměřeného na autorské a umělecké publikace a jejich prezentaci, ale také na fenomény spojené s nízkonákladovým vydáváním knih nebo časopisů

Prodejní veletrh autorských knih, uměleckých artefaktů a exkluzivních, především papírových produktů je jedinečně provázaný s festivalovou atmosférou bohatého doprovodného programu, který zahrnuje prezentace nakladatelů, grafiků, spisovatelů či performerů, jedinečné tvůrčí dílny pro děti i dospělé, svébytná koncertní vystoupení i výstavy současného výtvarného umění.

foto k článkuLITR oslovuje návštěvníky zaměřením na malá knižní nakladatelství i samostatně fungující (zavedené i začínající) tvůrce. Cílem je seznámit širokou veřejnost s tvorbou mladých umělců, designérů, ilustrátorů či studentů výtvarných oborů a s unikátní produkcí nezávislých nakladatelství a vydavatelství. Návštěvníci tak mají příležitost prohlédnout si originální publikace, které jsou často dostupné především ve specializovaných knihkupectvích nebo na internetu.

Bohatý program pro děti i pro dospělé

foto k článkuHlavní program festivalu tvoří prodejní veletrh. V sobotu a neděli 23. a 24. září se formou vlastních prodejních stánků představí od 10:00 do 20:00 na tři desítky tuzemských nakladatelů, výtvarníků a umělců, např. knižní vydavatelství HOST Brno, grafická dílna Uutěrky, nakladatelství Nová beseda, pražské papírnictví Papírna, velkoobchod s papírem Papyrus, literární časopisy PLAV, Sedmá generace a Raketa, knihkupectví Artmap, publikační řada Fakulty umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, ateliér Reklamní fotografie Fakulty multimediálních komunikací na UTB ve Zlíně nebo Nakladatelství Akademie výtvarných umění v Praze a mnoho dalších.

foto k článkuLITR již tradičně uspokojí dětské i dospělé zájemce o tvůrčí dílny. Pod odborným vedením lektorky Kateřiny Dobroslavy Drahošové si děti osvojí základy kresby a malby pastelem a hravou formou se naučí vytvářet vlastní motivy a šablony. S časopisem Raketa se pod vedením nakladatele Joachima Dvořáka (Labyrint) děti vypraví na dobrodružství s Doktorem Rackem a vytvoří si vlastní komiksový příběh. S Annou Pleštilovou z nakladatelství Bylo nebylo si vyzkouší nejrůznější výtvarné techniky a vytvoří dopisní překvapení pro své blízké, i s vlastnoručně vyrobenou obálkou a známkou
. Pro dospělé budou připraveny workshopy typografa Jana Filípka, kde si návštěvníci osvojí rozmanité  techniky kaligrafie, nebo workshop olomoucké knižní dílny Parapet, která povede tvůrčí dílnu ručně šitého fotoalba.

foto k článkuV průběhu sobotního veletrhu se ve Freskovém sále odehraje otevřená dílna .Upupæpop, kde si návštěvníci během celého dne budou moci vyzkoušet techniku knihtisku na knižním lisu a odnést si tak domů na památku vlastní ruční tisk. V návaznosti na workshop pak v neděli 24. září proběhne přednáška dílny Upupæpop o znovuobjevování knihtisku a současných trendech polygrafie.

Všechny workshopy a doprovodné programy jsou zdarma v rámci vstupenky na festival v ceně 20 Kč bez předchozí registrace.

foto k článkuV rámci doprovodného programu bude probíhat tradiční prezentace nakladatelů, kteří se veletrhu osobně zúčastní, a olomoucká PechaKucha, kde se ve spolupráci s PechaKucha Night představí spisovatelé, grafici, ilustrátoři, malíři a vizuální umělci, např. malíř a streetartista Masker, audiovizuální tvůrce Tomáš Moravec, autor dětských knih a komiksů Martin Šinkovský či grafický designér a autor vizuálního stylu LITRu .Radim Měsíc.

foto k článkuLetošní výstavní program je cílen především na vizuální tvůrce, jejichž výstavy úzce souvisí s vydáním tematických publikací - provoz nové olomoucké Galerie XY na Dolním náměstí bude zahájen výstavou Tomáše Moravce Palindrom #2, která odhalí podmínky vzniku konkrétního pohyblivého obrazu. V průběhu výstavy trvající do 27. 10. bude pokřtěna monografická kniha autora. Ve Vitríně Deniska se představí sochař a performer Martin Zet s instalací Denis, v rámci vernisáže proběhne také křest stejnojmenné autorské knihy. Ve spolupráci s pořadatelem LITRu, organizací PAF, byla v loňském roce vydána publikace Zvláštní okolnosti – Ilustrovaný průvodce zaniklými, odstraněnými a odsunutými realizacemi ve veřejném prostoru z období socialismu obsahující ilustrace vizuálního umělce Jana Šrámka, který v rámci výstavy Zvláštní okolnosti připraví velkoformátové tisky z knihy speciálně pro Galerii W7. V sobotu pak proběhne vernisáž výstavy Jakuba Zajíčka v partnerském coworkingovém centru Vault 42.

foto k článkuVe večerních hodinách na Wurmově 7 vystoupí dva originální hudebníci. V pátek se představí olomoucký ukulelista Jiří Neděla se svým sólovým projektem Åncient Teenager a zahraje skladby z připravovaného alba LoFi:DIY, které vyjde tento podzim. V sobotu pak divadelní sál W7 rozezní elektronika v kombinaci s živým zpěvem, mixováním stop a improvizací malíře a hudebníka Igora Korpaczewskeho, který vystoupí se svým posledním projektem Ewski.

Bližší informace naleznete na www.litrolomouc.cz a www.facebook.com/litrolomouc.

3 LITR – knižní veletrh autorských a uměleckých publikací
W7 – kulturní a komunitní prostor, Wurmova 7, Olomouc, 22.–24. září 2017

Partnery projektu jsou PAF, Statutární město Olomouc, Olomoucký kraj, Ministerstvo kultury ČR, Papyrus, Parapet, Grafické papíry, Upupaepop, Divadlo na cucky, Kulturní a komunitní prostor W7, PechaKucha Night Olomouc, Vault 42, Radio Haná, ArtMap, jlbjlt.cz, A2, Swine Daily, Tvar, iUmeni.cz, CZECHDESIGN.CZ. Knižní veletrh LITR pořádá PAF Olomouc (www.pifpaf.cz).

3 LITR – třetí ročník knižního veletrhu autorských a uměleckých publikací ~ iUmeni.cz ~