Svět Pavla Čecha se otvírá na Špilberku

Sněžný poprašek pokryl střechy domů, a vytvořil scenerii jak z obrazu Pavla Čecha, který 1. prosince zahájil svou výstavu na Špilberku. Výstava, na které se z dospělých stanou děti, z dětí detektivové a všichni společně se vrhnou do uliček Foglarových Stínadel, potrvá až do 26. února 2017.

foto k článkuTajemná zákoutí, křivolaké uličky, staré zahrady a střechy – tak vypadá svět, v němž se představivost a vzpomínky na dětství prolínají se skutečností. Tenhle tajuplný svět plný dobrodružných příběhů maluje Pavel Čech. Právě jeho tvorbu ukáže Muzeum města Brna na zimní výstavě na hradě Špilberku. Jmenuje se Tajemné příběhy Pavla Čecha a potrvá od 1. prosince 2016 do 26. února 2017. Návštěvníci na ní uvidí Čechovy obrazy, knižní ilustrace a komiksy. A u toho se zatoulají i v opravdovém bludišti.

foto k článkuZimní výstavy na hradě Špilberku už tradičně patří autorům ilustrací pro děti. Letos tam Muzeum města Brna představí ryze současného brněnského autora. Pavel Čech maluje obrazy, kreslí komiksy a píše a ilustruje vlastní knížky. Ve všech čtenáři nakouknou do jeho tajemného světa plného dobrodružství. „Před návštěvníky se otevřou zapomenuté příběhy Stínadel, zbořeného pražského židovského města nebo neznámých čtvrtí skrytých za klíčovou dírkou,“ popisuje kurátor výstavy Robert Janás.

foto k článkuPrávě takovýto svět starých zákoutí a půd lákal Pavla Čecha už od mala. „Představoval jsem si, že tam jsou bedny se starými knížkami a deníky, plánky tajemných cest, průchodů a chodeb. Fascinuje mě to pořád stejně,“ přiznává Čech. Jeho výstava je určená především dětem – mezi obrázky proto vede stezka plná hříček a úkolů. V jedné místnosti si děti mohou z dřevěných kostek postavit vlastní město plné křivolakých uliček, v další zase zabloudí v obřím bludišti, které vypadá přesně jako z Čechových knížek.

foto k článkuTvoří sice pro děti, jeho tvorba se ale líbí i dospělým a také odborníkům. V roce 2010 získal za komiks Tajemství ostrova za prkennou ohradou cenu Muriel za nejlepší původní český komiks, v roce 2013 získal za Velké dobrodružství Pepíka Střechy opět cenu Muriel a také cenu Magnesia Litera za knihu pro děti a mládež. V roce 2014 také získal Zlatou stuhu za komiks pro děti a mládež za Dobrodružství rychlé veverky. „Čech nevystudoval žádnou uměleckou školu, na všechny výtvarné postupy přišel cestou vlastních pokusů a objevů. Tím se propracoval k osobitému rukopisu, který je vidět v jeho malbě, kresbě, kolážích, asamblážích či v užitkovém designu,“ vysvětluje Janás. To všechno návštěvníci na výstavě najdou. Mezi obrázky a ilustracemi je i dnes už legendární obraz Mapa Stínadel.

foto k článkuO Čechovy obrazy je velký zájem, přesto v poslední době tvoří radši knihy. „Obrazy člověk prodá a už o nich neslyší, ale knížky se mu pořád připomínají. Dostávám zprávy od dětí i od dospělých. To mi dává naději, že to má smysl,“ říká Čech. K výstavě chystá Muzeum města Brna v sobotu 10. prosince také tradiční adventní akci, tentokrát pod názvem Tajemné Vánoce na Špilberku. Na programu je autogramiáda Pavla Čecha, aktivity ve výstavě, vánoční dílničky a fotoateliér, kreativní obchůdek a na nádvoří také divadélka pro děti, opékání buřtů a vánoční strom.

Tajemné příběhy Pavla Čecha. Od 1. prosince 2016 do 26. února 2017.

Tajemné Vánoce na Špilberku. 10. prosince 2016.

Svět Pavla Čecha se otvírá na Špilberku ~ iUmeni.cz ~