Vážně podivná zahrada

Události - obrázek V Galerii Václava Špály od 9. 12. 2016 do 22. 1. 2017 vystavuje Martin Šárovec své obrazy namalované v posledních třech letech (2013-2016). Výstava je přehlídkou plnokrevné i když námětově ponuré malby jednoho z nejzajímavějších současných malířů střední generace.

Název výstavy Strange Garden, česky podivná nebo také cizí zahrada je inspirován stejnojmenným obrazem polského malíře Josefa Mehoffera z roku 1903. Šárovec tak pomyslně vzdává hold své oblíbené kapitole z dějin umění, polskému malířství přelomu 19. a 20. století zejména z uměleckého hnutí „Mladé Polsko“. Co je na obraze „Dziwny ogród“ tak zvláštního? Je to především zvláštní nepopsatelná magická atmosféra, která z tohoto obrazu tiše, ale výrazně vyzařuje. Nahý chlapeček držící v rukou květy slézové růže, dáma v ultramarínových šatech trhající jablko ze stromu, a z dálky přicházející žena v bílé sukni s červeným kabátkem v překrásné zahradě a nad tím vším se vznáší obří vážka jako secesní anděl s nečistým úmyslem. Stejně jako Mehoffer, Šárovec maluje své děti. Děti jsou sice nevinné, ale snadno o svoji nevinnost přicházejí.

foto k článkuJiž z ulice přicházející návštěvník může skrze výlohu galerie zahlédnout dvě významná plátna nazvaná „Kovboj“ a „Karkulka“. Malíř zde namaloval své děti v životní velikosti. I když se jedná o nejradostnější díla z celé výstavy, ozývá se v nich temný a vážný podtón, tolik typický pro Šárovcovu malbu. Malířský prostor, do kterého jsou děti virtuózně vmalovány, je naplněn geometrickými objekty, jejichž význam je neurčitý, divák v nich však cítí ohrožení a úzkost.

Přízemí galerie je naplněno obrazy převážně s tématem dětství, ale nechybí také monumentální obraz Kristova zmrtvýchvstání, který jako by pomyslně chránil portrétované děti. Šárovcův Kristus těžce povstává z hrobu, je zdánlivě zranitelný, ale je zároveň nadán důstojností a monumentalitou manýristické či barokní fresky. Je v něm cosi důvěrně známého, co neodbytně poutá divákovu pozornost.
foto k článkuV zadní místnosti přízemí galerie je vystaven cyklus tří obrazů (1. svaté přijímání I, II, III), ve kterých se malíř zabývá jevem získání prvních sebe přesahujících zkušeností. Děti v bílém slavnostním oblečení držící v rukou svíce působí jako z jiného světa, jsou to vysoce spirituální bytosti, které se materializují z husté a na světle nestálé ektoplazmy vycházející z tělních otvorů média-malíře. Křesťanský obřad zde získává háv pověry vycházející ze strachu hluboce zbožných a zároveň pověrčivých venkovanů. Šárovec zde úročí své vzpomínky na dětství částečně strávené na polském venkově s tradiční vysoce religiózní atmosférou.

Suterén galerie se nese v podobném duchu jako přízemí galerie, jedním z nejpůsobivějších obrazů tohoto patra je obraz nazvaný „Night incident“. Dívka v červených šatech snad značících ztrátu dětské nevinnosti se vznáší ve svém pokoji. Je vyzdvižena paranormální silou, a vystavena trýznivému a iracionálnímu strachu. Nenormálnost celé situace umocňuje dětský vláček prohánějící se po koberci a obrázek anděla chránící děti přecházející přes lávku pověšený na zdi do temnoty halícího se pokoje. Šárovec se často nechává inspirovat filmovými horrory, ze kterých destiluje pálenku vzbuzující panický strach. Má schopnost vybrat z banálních filmových snímků momenty, které naplňuje závažností oltářních obrazů.

foto k článkuV prvním patře galerie představuje svůj cyklus „Ethnic size“ a „Long night“. Dalo by se říci přímo etnografická linka, nicméně odvolávat se na klasiky tohoto žánru- například Jožu Uprku, není zcela přesné. Zatímco Uprka a jemu podobní folkloristé byli fascinováni folklorem, lidovými obyčeji a venkovskou společností, malíř Šárovec jde dále do hloubky - zabývá se přímo člověkem, ukrytým pod barevnou látkou, je to právě ten psychologizující vhled, ponor do tváře individua, které je náhodou oblečeno do lidového dresu. Tímto nabouráním vžitého paradigmatu, kdy maluje nejen kroj, ale zároveň psychologizující portrét se vytváří zajímavý paradox ve vnímání, který působí jako mocný magnet upoutávající pozornost diváka na jeho obrazy.

Dojem z výstavy Strange Garden je také umocněn decentní instalací hutných Šárovcových obrazů. Výstava vyžaduje značnou trpělivost a pozornost diváka, ale po splnění této podmínky je návštěvník odměněn takovou dávkou vizuálních podnětů, které ještě dlouho po shlédnutí výstavy okupují mysl jako vrány zorané pole na podzim.

Martin Šárovec- Strange Garden
Výstava potrvá do 22.1. 2017

Autor recenze: Jan Melena