Výstava Zdeněk Burian – Vzdálené světy

Události - obrázek Galerie European Arts uvede v prosinci výstavu Zdeněk Burian: Vzdálené světy, v rámci které představí Burianovy vybrané práce sdružené tématem přírody, exotických míst a zaniklých civilizací.

1.12.2016 – 31.1.2017
otevřeno pondělí - pátek 10 – 18 hodin

foto k článkuBurianova introvertní romantická duše už od raného věku unikala od reality prostřednictvím trampingu, dobrodružných knih a kreseb na exotická místa, k odlišným kulturám. Talentované dítě se po krátkém studiu na Akademii výtvarných umění z existenčních důvodů vydává směrem ilustrátora dobrodružné literatury a cestopisů. Smysl pro imaginaci se u něho propojuje s precizně zvládnutým realistickým stylem a důkladnou přípravou získanou studiem knih, dostupného fotografického materiálu a spoluprácí s vědci, což jeho olejům, kvaším a kresbám dodává působivou živost a přesvědčivost.

foto k článkuZ oblasti zeměpisných a etnografických motivů je na výstavě představen výběr olejů z cyklu širokých krajinných pohledů Země a lidé, které v letech 1925-1942 vznikaly pro dětský časopis Širým světem, v nichž autor tematizoval způsob života v odlehlých částech světa – Mongolsku, Indii nebo Egyptě. Pozdější etnografické motivy jsou zastoupeny obrazy afrického kontinentu z poloviny 70. let, které vznikly pro knihu uznávaného antropologa Josefa Wolfa Menschen der Urzeit. Všechny tyto práce věrohodně zachycují vzhled a činnost místních lidí na pozadí konkrétních krajinných segmentů, nechybí ale určitá míra romantizující idealizace, která jim dodává věrohodnou autentičnost navzdory tomu, že sám Burian navštívil pouze Slovensko a Itálii. Volnou tvorbu zastupují práce z Burianova obrazového cyklu Porobení, v němž zobrazil bohaté spektrum původních obyvatel jednotlivých kontinentů. Obrazy jsou umělcovou osobní poklonou hrdosti a nezlomnosti těch, kterým setkání s bílým člověkem přineslo ztrátu životního prostoru nebo zánik.

foto k článkuBurianovy rekonstrukce pravěku, který ho nadchl už během jeho dětských návštěv jeskyně Šipka, jsou zastoupeny intimními kresebnými ilustracemi pro populárně naučné publikace paleontologa Josefa Augustu, které těží z Burianovi schopnosti dramatizace. Následují rekonstrukce pravěkých zvířat a předchůdců člověka, které byly ceněny pro svou vědeckou správnost, ale i přesvědčivost výrazu. Díky těmto parametrům byly nejen důležitými učebními a vědeckými pomůckami, ale sloužily dokonce i jako předloha pro Zemanův film Cesta do pravěku.

Výstava bude obohacena o dětský edukativní program, který je možno využít jednotlivě nebo v rámci menších skupin.

Výstava Zdeněk Burian – Vzdálené světy - www.iUmeni.cz ()

Aukční síň a galerie European Arts