Vynikající výstava, která vás dostane – přichází známý i neznámý Bohuslav Reynek

Události - obrázek Bohuslav Reynek, jeden z vůbec nejvýznamnějších českých umělců moderní doby, se dočkal další velké výstavy. Ve Valdštejnské jízdárně v Praze je od čtvrtka 16.4. otevřena expozice, jež se jmenuje „Reynek – Génius, na kterého jsme měli zapomenout“.

V pražské Valdštejnské jízdárně tak můžete až do poloviny září vidět vůbec nejrozsáhlejší výstavu z pozůstalosti Bohuslava Reynka. A nebude zaměřena jen na intelektuální vrstvy společnosti, jak bývalo kdysi v tomto případě obvyklé. Tomu odpovídá i originální instalace, jež bude pro návštěvníky zvyklé chodit na výstavy překvapením. Je to ale záměr všech, kteří se na Reynkovi podílejí.

foto k článku„Dílo Reynka je naprosto fascinující, a chtěl bych ho proto přiblížit co nejvíce lidem,“ řekl Richard Fuxa, šéf nadačního fondu, který je hlavním pořadatelem výstavy. Fuxa, jenž pořádal nedávno divácky veleúspěšnou výstavu plakátů Alfonse Muchy v pražském Obecním domě, tak pokračuje ve svých uměleckých „výbojích“, které patří v poslední době k tomu nejlepšímu, co v České republice v tomto směru existuje.

Neznámé grafiky

foto k článkuPořadatelé slibují, že návštěvníci výstavy uvidí grafiky, které ještě nebyly veřejně vystaveny. „Expozice nabídne své 'nej' díky spolupráci s vnučkou Bohuslava Reynka, která poskytne k vystavení grafiky z pozůstalosti po svém dědečkovi,“ uvedl předseda správní rady nadačního fondu Richard Fuxa. Začátek výstavy připravili na velikonoční období s ohledem na Reynkovu tvorbu, která často čerpá z biblických motivů.
Výstavu Muchových plakátů provázela na tuzemské poměry nebývalá reklamní a mediální kampaň, silně pořadatelé také téma výstavy vytěžili pro prodej doplňkových a upomínkových předmětů. Nové výrobky nabízeli ještě i v měsících po skončení výstavy. V případě Reynkovy výstavy si budou moci lidé zakoupit třeba speciální vydání bible ilustrované jeho grafikami.

Žil v Petrkově

foto k článkuBohuslav Reynek se narodil v roce 1892 v Petrkově u Havlíčkova Brodu, kde prožil téměř celý život. Ve 20. letech poznal francouzskou básnířku Suzanne Renaudovou, kterou si v roce 1926 vzal v Grenoblu za ženu. Odstěhovali se do tehdejšího Československa, zpočátku mohli na zimu vždy s oběma syny jezdit do Francie. Po Mnichově 1938 ale Renaudová již do vlasti nemohla, za války statek v Petrkově zabrali Němci, po roce 1948 pak komunisté. Do domu byli nastěhováni cizí lidé a Reynkovi za to, že pracovali se zvířaty soustředěnými zemědělským družstvem v jejich stájích a chlévech, mohli bydlet v části svého domu. Rodina se ocitla v nouzi a na okraji společnosti. Bohuslav Reynek zemřel v roce 1971.
Po roce 1990 byl Reynkovým majetek vrácen, na statku v Petrkově dnes bydlí oba synové, Daniel a Jiří. Pětaosmdesátiletý Daniel fotografuje a své poetické obrázky krajin a zátiší vystavuje, o rok mladší Jiří překládá z francouzské literatury. Také dílu Bohuslava Reynka se plného uznání dostalo až po roce 1989.

Název: Bible Reynek
Autor: kolektiv
Rok vydání: 2014