Ivan Černý: Procházka po Demelových Pastvinách

Recenze - obrázek Pražský Grafický ateliér Černý, který nejenom, že nabízí možnost kompletního servisu při výrobě nejrůznějších tiskovin, ale i sám čas od času vydává jedinečné knihy a publikace o výtvarných umělcích . Nyní držíme v ruce skvělý příspěvek k tvorbě jednoho z nejznámějších českých grafiků své generace.

Karel Demel Deník

foto k článkuDo díla tohoto světově známého výtvarníka nás uvádí dvojce takříkajíc též na slovo vzatá, kunsthistorici a znalci umění Jiří Šerých a Břetislav Ditrich. Jejich zasvěcené texty nám poodhrnují závěsy třinácté Demelovy komnaty. Od lásky k hudbě až po neméně silný vztah k výtvarnému umění. I o trnité cestě za úspěchem. Jako první se ke slovu v představované publikaci dostal Šerých, přičemž shrnul z jeho úst o Demelově tvorbě a autorském hledání to nejdůležitější, z mnohokráte již řečeného. Po tomto, svižným perem zkušeného kunsthistorika napsaného grafikova curriculum vitae, nastupuje Ditrich. I on, jako jeho kolega, se s Karlem Demelem zná „…dlouho, hodně dlouho…“ Jako vyznamenání přijal Břetislav Ditrych umělcovo přání, aby k vybraným kresbám v chystané knize připojil pár slov. Což s potěšením učinil. A my dnes můžeme jen obdivovat, jak se s nelehkým úkolem vyrovnal, a zdařile okomentoval Demelovy ilustrace, leckdy neklidné, spletité a mnohovýznamné i symbolické.

Téměř dvě stovky ilustrací

foto k článkuKartonová kazeta, ve které je kniha uložena, z publikace činí dárkovou záležitost. Tím to ale nekončí! Milovník umění a díla Karla Demela najde úžasný bonus v podobě Mistrova podpisu s číslováním této bibliofilie a především pak díky grafickému listu, přichycenému na samotném závěru této jedinečné publikace. Přichycenému jemně, podtrhujeme jemně, aby se dal snadno za účelem zapaspartovány či zarámování vyjmout.

Grafik, malíř a ilustrátor

foto k článkuKarel Demel se narodil 28.2.1942. V letech 1957 – 1963 studoval pražskou Státní koncervatoř. Jako mimořádně talentovaný byl přijat do ateliéru prof. Zdeňka Sklenáře na AVU. Jedná se o brilantního kreslíře, jehož dílo je zastoupeno v řadě galerií a soukromých sbírkách doma i v zahraničí, kde vystavoval, kupř. V Německu, Belgii, Holandsku či USA. Jeho ilustrátorská i grafická tvorba byla mnohokráte oceněna, je též nositelem prestižního francouzského řádu – Rytíř Řádu umění a literatury.

Demelovou velkou inspirací je hudba a poezie. Mimo jiné se nechal inspirovat Komenského knihou Labyrint světa a ráj srdce – díky tomu vznikly tři desítky jeho nádherných ilustrací. Velkým zážitkem pro něho mj. též bylo setkání s egyptským uměním,se kterým se podrobně seznámil svého času při příležitosti výstavy svých prací v Káhiře.

Ivan Černý: Procházka po Demelových Pastvinác… - www.iUmeni.cz ()

Rudolfinská akademie, Asociace starožitníků z.s. - Dvouletý rekvalifikační kurz s akreditací od MŠMT

Pravda vítězí(vá)! Obrazy nejen z českých dějin