Recenze - obrázek

Dnešní stav poznání vesmíru netrvá ani sto let. Ještě před 90 lety se lidé domnívali, že v kosmu je pouze jedna jediná galaxie – naše Mléčná dráha.

Teorie velkého třesku byla s konečnou platností potvrzena teprve před necelými 50 lety a zhruba před 40 lety se ukázalo, že viditelný vesmír, tedy to, co můžeme pozorovat s pomocí techniky, kterou mají vědci k dispozici, tvoří nepatrnou část celého vesmíru. Před necelými 20 lety vědci objevili, že se vesmír rozšiřuje čím dál rychleji. Víme toho o vesmíru dost, nebo pořád málo? A jaký objev nás čeká zítra?

Jaké těleso se po vesmíru pohybuje nejrychleji? Mají černé díry dno? Proč nejsou hvězdy rozloženy rovnoměrně? Dají se na noční obloze rozlišit planety a hvězdy? Proč se dezinfikují přístroje a vybavení, které poletí do vesmíru? Jaká tajemství před námi ukrývá vesmír?

foto k článkuNa tyto a velmi mnoho dalších otázek v knize Kosmos odpovídá Tomasz Rożek, polský fyzik a žurnalista, který se snaží přibližovat čtenářům od 10 let nejzajímavější vědomosti ze světa vědy. Formou intuitivních dialogů se v šesti kapitolách (Vesmír, Galaxie, Hvězdy, Planety, Země, Život) dozvíte věci, které fascinují nejen matematiky a fyziky.

Kniha je doplněna o poznámky na okrajích stránek, kde jsou uvedeny srovnávací a podrobnější či odbornější informace. Obrazový materiál je koláží neuvěřitelných fotografií z NASA, původních ilustrací, záběrů ze známých sci-fi filmů či fotografií z Hubbleova teleskopu.

Kosmos je první knihou z chystané trilogie, které spojuje způsob výkladu: četné příklady z každodenního života, názorná srovnání, fascinující zajímavosti či návrhy experimentů, které si může každý vyzkoušet klidně i doma.

foto k článkuOdborným garantem českého vydání knihy se stal RNDr. Jiří Grygar, CSc. z Fyzikálního ústavu Akademie věd České republiky, který o knize řekl:

„Polský fyzik a vědecký novinář nabízí ve své knize stručný přehled o současných názorech astronomů, fyziků, chemiků, geologů a biologů na vesmír. Probírá v šesti kapitolách historii vesmíru od tajemného Velkého třesku až po možné scénáře jeho budoucnosti. Využívá přitom hojně kreseb a snímků, ale také různých podobenství, a dokonce i návodů k jednoduchým pokusům, aby svým čtenářům názorně objasnil jevy, které se ve vesmíru odehrávají, a s nimiž vlastně nikdo z nás nemá bezprostřední zkušenost. Při čtení českého překladu, který je o čtyři roky mladší než polský originál, jsem si uvědomil, jakým tempem pádí kupředu soudobá věda. Proto jsem pro nakladatelství příslušné pasáže textu aktualizoval, zejména pokud jde o číselné údaje, ale i o několik nečekaných důležitých objevů. Předpokládám, že čtenáři ocení, že dostávají do rukou vskutku nejnovější dostupné poznatky, které jsou opravdu ohromující.“

foto k článkuOdborným konzultantem knihy byl i prof. Mgr. Tomáš Tyc, Ph.D. z Ústavu teoretické fyziky a astrofyziky Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity v Brně: „Kniha Tomasze Rożeka Kosmos mě nadchla hned na první pohled, a ještě více poté, co jsem se do ní hlouběji začetl. Autor velmi poutavou a přístupnou formou představuje čtenářům taje vesmíru a pozoruhodné úkazy a děje, které v něm probíhají. Kniha je bohatě ilustrována jednak krásnými fotografiemi hvězd, galaxií a jiných vesmírných struktur včetně těch z Hubbleova teleskopu, jednak kresbami, které text oživují a názorně ilustrují jevy, o kterých se mluví. Pomáhá nám představit si nepředstavitelné, například pomocí různých přirovnání a analogií nám přibližuje obrovské rozměry vesmíru a těles v něm nebo stáří Země i celého vesmíru. Za největší přínos knihy považuji její potenciál čtenáře nadchnout, vzbudit v něm ohromení a úžas z vesmíru a podnítit zvědavost a touhu dozvědět se ještě více. Jsem velice rád, že kniha u nás vychází, a vřele ji doporučuji všem zvídavým dětem i dospělým.“

foto k článkuAutorem textu je polský fyzik a vědecký publicista Tomasz Rożek. Působí jako vedoucí rubriky Věda a ekonomika v týdeníku Gość Niedzielny. Spolupracuje s televizí TVN, kde divákům přibližuje různé vědecké otázky. V Katovicích provozuje science café. Je autorem knihy Nauka po prostu. Wywiady z wybitnymi (2011, Prostě věda. Rozhovory s význačnými), jež byla polským Knižním institutem (Instytut Książki), redakcí časopisu Nowe Książki a Varšavským festivalem vědy (Warszawski Festiwal Nauki) prohlášena za nejlepší populárně vědeckou knihu vydavatelské sezony 2010/2011 a knihy Nauka – to lubię. Od ziarnka piasku do gwiazd (2012, Máme rádi vědu. Od zrnka písku až ke hvězdám). Na internetovém portále Youtube provozuje videoblog Nauka. To lubię (Máme rádi vědu).

Český překlad knihy vydává nakladatelství jakost (jakost.net), které se zaměřuje na tituly non-fiction literatury pro mládež. V edičním plánu nakladatelství je do konce roku ještě kniha K čemu jsou architekti pro čtenáře od 8 let.

KOSMOS
Autor textu: Tomasz Rożek
Grafický design a ilustrace: Aleksandra Nałęcz –Jawecka a Tomasz Kędzierski – to/studio
Český překlad: Martin Veselka
Odborné korektury českého překladu: Jiří Grygar, Jan Janík
Redakce českého vydání: Barbora Antonová
Počet stran: 224
Vazba: brožovaná
Vydavatel: jakost (www.jakost.net)
Kniha vyšla za podpory The Poland Translation Program. Český překlad knihy vyšel díky podpoře společnosti Nano Energies.

„Všichni se koukáme více do mobilů a tabletů než do hvězd, jak to bývalo dřív. Často za to napomínáme svoje děti, ale nedáváme jim alternativu. S touto knihou se mohou tátové i mámy s dětmi po večerech dívat na krásné hvězdné nebe, galaxie a planety a snít společné fantazie. Přesně taková knížka mně jako klukovi chyběla,“ popsal Petr Rokůsek, zakladatel Nano Energies, své důvody, proč podpořil vydání knihy.

Čtivá kniha o vesmíru pro mládež a zvídavé dospělé ve skvělém grafickém zpracování ~ iUmeni.cz ~