„Chtěli jsme ukázat, že design v českých zemích vždy byl, je, a doufejme, že bude. Odkazujeme zároveň k dějinám výtvarného umění. Chtěli jsme vytvořit důstojný doplněk ke konvolutu Dějiny českého výtvarného umění, který se designem zaobírá jen okrajově,“ říká Iva Knobloch.
Ve dvaceti tematických kapitolách názorně ukazuje, jak se utvářela podoba předmětů denní potřeby i luxusní designové produkce, jak se měnil životní styl a životní prostor. Kapitoly ilustruje kolem 950 fotografií předmětů z více než 100 českých i zahraničních sbírek a archivů.
Některá témata jsou podle Ivy Knobloch takto komplexně zpracována vůbec poprvé: „Například design za druhé světové války, pod tlakem ideologií. Jedna kapitola přibližuje, jak okupace veplula do poválečné doby a do následného znárodnění a budování socialismu. Dále třeba organický design 30. let s návratem k inspiracím přírodou a biomechanikou anebo alternativy k socialistickému designu 60. a 80. let, které se inspirovaly alternativní hudbou.“ Velmi zajímavá je i závěrečná část, ve které jsou medailony více než 300 institucí designu. Jejich příběhy odráží společenské a politické zvraty v našem regionu během 20. století.
„V jednom malém medailonu je zachycený dramatický průběh dějin – fabriky založené v devatenáctém století, vzkvétající a expandující za první republiky, utlumené válkou a znárodněné po ní. Nějakým způsobem se zorientovaly v tom socialistickém centralistickém hospodářství, vyvážely zejména na východní trhy a po roce 1989 v mnoha případech následoval pomalý pád a zánik. To je bohužel častý příběh vlajkových lodí českého designu.“
Jedinečný a poutavý není jen textový a obrazový obsah, ale i grafické zpracování knihy od Štěpána Malovce, který je zároveň autorem konceptu organizace knihy. „Nechtěli jsme, aby byla na obálce nějaká věc, těch je uvnitř na obrázcích stovky. Proto jsme oslovili ilustrátora Adolfa Lachmana, kterého můžete znát mimo jiné jako autora počítačových her Samorost. Ten do malebné krajiny devatenáctého století pod náš národní symbol, horu Říp, umístil potměšilé potvory, které oplývají mechanicko-biologickou krásou. Provokují zamyšlení nad tím, co vlastně design do našich zemí přináší,“ říká Knobloch.
Autory předělových fotografií jednotlivých kapitol jsou Salim Issa a Štěpánka Stein. Kniha je uspořádaná chronologicky a její bohatý obrazový materiál je připravený pro „dvojí čtení“, jako logický doprovod textů a zároveň jako autonomní komentovaný výklad. Iva Knobloch vysvětluje: „Můžete buď soustředěně pročítat, nebo prolistovat po obrázcích. Obrazová redakce přináší příklady, které směřují k podstatě problému. Nejsou tam primárně krásné obrázky, ale takové, které vystihují téma.“
Závěrečnou část publikace tvoří medailony více než 300 institucí designu, zaznamenávající jejich často dramatické osudy ve 20. století, jako v případě skláren založených v 19. století, prosperujících do roku 1938, po válce znárodněných a vyvážejících zejména do Sovětského svazu, a po roce 1989 nepřeživších konfrontaci s technologiemi a marketingovými strategiemi globálního trhu.
Podle editorů publikace Ivy Knobloch a Radima Vondráčka „snad nejzajímavějším momentem publikace je možnost přehlédnout souhrnně, století designu‘ na našem území, seznámit se s pestrou strukturou a sítí lidí, spolků, výrobních subjektů a dalších institucí, které se designem zabývaly a dosud zabývají. Nahlédnout do jejich osudů skrze předměty, které tvoří naši kulturní a civilizační paměť a identitu.“