Brasília – město – sen

Recenze - obrázek K výročí Juscelino Kubitscheka, brazilského prezidenta v letech 1956 az 1961, vyšla v Česku kniha o výstavbě Brasílie

Vrcholné dílo lidské kreativity, které je takto zapsáno v seznamu UNESCO, kniha Brasília-město-sen přibližuje na 370 stranách. Nakladatel ji vydá 12. září v den 115. výročí narození brazilského prezidenta českého původu Juscelina Kubitscheka, který Brazilcům jejich sen splnil.

"Kniha je mozaikou odborných i odlehčených textů, mixem fotografií architektury i dokumentů z výstavby a současného života města, balíčkem vysvětlivek či kresbami Davida Vávry," řekla editorka knihy Yvonna Fričová. Tým autorů na přípravě knihy pracoval téměř pět let, tedy o něco déle, než trvala samotná stavba Brasílie.

foto k článkuMěsto, o kterém bylo vyřčeno mnohé... Zřejmě největší urbanistický počin 20. století. Velkorysost a radikálnost, s jakou bylo brazilské hlavní město budováno, svědčí o veliké síle prezidenta s českými kořeny Juscelina Kubitscheka v tvůrčí spolupráci s urbanistou Luciem Costou, architektem Oscarem Niemeyerem a zahradním architektem Robertem Burle Marxem... Zázrak lidské vůle a společného snu, který září stejně mocně jako evropská města, která svou krásu nabyla postupně, ve stoletích pozvolna plynoucího času.David Vávra

foto k článkuIdea přemístit hlavní město, kterým do roku 1960 bylo Rio de Janeiro, ze zabydleného pobřeží oceánu do centra neprobádaného brazilského vnitrozemí, byla zmiňovaná od 19. století ve čtyřech ústavách. Pobřeží Brazilci vnímali jako centrum koloniální moci. Realizovat to se podařilo až Kubitschekovi, kterého si Brazilci zvolili za prezidenta v lednu 1956. Postavit město trvalo tři roky a několik měsíců. Kubitschek, jehož praděd přišel do Brazílie kolem roku 1830 z Třeboňska, o architektonické řešení požádal Oscara Niemeyera, urbanistický plán vypracoval Lúcio Costa. "Byl to konec světa. Drsná, nepřátelská krajina. Nebylo tam nic," připomíná kniha pocity Niemeyera z první obhlídky místa budoucí Brasílie v roce 1956.

Na výstavbě města se podílelo asi 70.000 dělníků. Také díky nim mohlo hlavní město přesídlit do Brasílie v dubnu 1960. V dalších letech tempo stavby výrazně kleslo a znovu stouplo až v období vojenské diktatury v letech 1964 až 1985. Teprve poté se dalo považovat za dokončené.

foto k článkuV roce 1960 se vlády jednotlivých států snažily v Brasílii blýsknout svými projekty. Tehdejší ČSSR byla po USA a Jugoslávii třetí zemí, která v novém městě dokončila svoje velvyslanectví a přestěhovala úředníky z Ria do nového sídla. Architekt Karel Filsak a jeho tým zde poprvé pracoval se stylem nazývaným brutalismus, ve kterém se uplatňuje obnažený beton. V letech 2008-2010 omšelý areál prošel rekonstrukcí. Filsak kromě řady sídel československých ambasád vytvořil třeba pražský hotel Intercontinental či Barrandovský most.

Publikace přibližuje okolnosti vzniku města, dobrodružství výstavby, seznamuje čtenáře s tvůrci i obyvateli, s názory kritiků i obdivovatelů a mapuje česko-brazilské souvislosti.

Brasília je 30 let památkou UNESCO jako významné místo, jehož architektura připomíná historii 20. století. Niemeyerovi byla v roce 1988 udělena Pritzkerova cena, která je obdobou Nobelovy ceny v architektuře.

Kdo na vzniku publikace spolupracoval

foto k článkuPro účely této publikace nafotografoval Pavel Frič v letech 2012–2015 v Brasílii několik tisíc snímků. Jejich výběr v grafické úpravě Martina Hůly prostupuje celou knihou, doprovázen zasvěceným průvodním výkladem, popisky, citáty z odborné i umělecké literatury, množstvím marginálií upřesňujících jména a jevy z brazilské kultury a reálií, jak je připravila editorka je Yvonna Fričová. Originální komentáře a postřehy o městě Brasília poskytl ze své tvorby brazilský básník Nicolas Behr.

foto k článkuKromě díla hlavních protagonistů (architekta Oscara Niemeyera, urbanisty Lucia Costy, krajináře Roberta Burleho Marxe a konstruktéra Joaquima Cardozy) je rovněž (díky spolupráci významných brazilských archivů) představen fotografický odkaz slavných brazilských tvůrců, kteří dokumentovali budování města (Marcel Gautherot, Mário Fontenelle, Luis Humberto), stejně jako přínos význačných výtvarníků (Athos Bulcao, Marianne Perretti, Alfredo Ceschiatti aj.) a literátů (Clarice Lispectorová, Joao Gimaraes Rosa, Milton Hatoum aj.) Kresbami do knihy přispěl arch. David Vávra, ozvláštněním jsou i komiksové „stripy“ Lucie Lomové.

foto k článkuCitované ukázky chtějí dále čtenáře upozornit na práci významných českých překladatelů, publicistů a popularizátorů brazilské literatury, kultury a historie v našem prostředí. Součástí jsou i výsledky pátrání po kořenech J. Kubitscheka na Třeboňsku v souvislosti s osudy českých imigrantů do Brazílie v 19. století. Nechybí stavba československé ambasády v Brasílii – vynikající dílo evropského modernismu od architekta Karla Filsaka a kol., které bylo zahrnuto do urbanistického konceptu Brasílie na doporučení samotného Lucia Costy.

Přínosem knihy je i první české zveřejnění zadání a výsledků soutěže na pilotní urbanistický plán města Brasília, včetně vítězného návrhu Lucia Costy, který laskavě poskytl brazilský Archiv Federálního distriktu, stejně jako množství historických fotografií z dramatické výstavby města.

Publikaci vydalo nakladatelství TITANIC v září 2017 u příležitosti 60. výročí počátku výstavby Brasílie, 115. výročí narození Juscelina Kubitscheka (12. září 1902) a 110. výročí narození Oscara Niemeyera (15. prosince 1907).

Název: Brasília – město – sen
Autor: Yvonna Fričová (ed.)
Rok vydání: 2017