Ve své online přednášce nám ve středu 3. února přiblíží příběhy mistrovských děl evropské moderní tvorby, ale i zapomenuté skvosty architektury Latinské Ameriky, Austrálie nebo Japonska.
Jste absolventem magisterského studia dějin umění. Co vás přivedlo k zájmu o architekturu?
Adam Štěch: Nejdříve mě zajímalo hlavně malířství a sochařství, ale později mě začala nesmírně přitahovat architektura a také design, což jsou pro mě obory, které neodmyslitelně patří k sobě. Mají blíže k všednímu životu, protože vytváří naše prostředí. To mě na tom zajímá. Již na gymnáziu ve třetím ročníku jsem začal psát o zajímavých stavbách do místního Děčínského deníku, chodil na stavební úřady a zjišťoval informace. A tak mi to zůstalo... A když jdu městem, připadám si jako v galerii. Vlastně jsem téměř přestal chodit do galerií, protože umění ve formě architektury a designu vidím venku.
V čem pro vás spočívá výjimečnost moderní architektury?
Adam Štěch: Mě nejvíce fascinuje její rozmanitost a proměnlivost v různých obdobích a na různých místech.
Myslíte si, že jsou kvůli absenci ornamentů moderní stavby často nedoceněné nebo přehlíženy?
Adam Štěch: To bych neřekl. Myslím si, že spoustu lidí právě ocení, že ornament nemají. Ale to je také jeden z mých záměrů přiblížit lidem rozmanité formy moderní architektury a uvědomit si, že ornament nebo dekor byl součástí mnoha z nich. Moderní architektura není jen o pravém úhlu. Existuje spousta staveb z této éry, které jsou plné ornamentů a jsou překrásné.
Fotografujete i budovy dosud nezdokumentované. Jak se o nich dozvídáte?
Adam Štěch: Způsobů je více. Někdy to je přes nějaký kontakt – majitel, architekt, někdo, kdo ten dům už navštívil. Jindy to je čistě štěstí, zazvoním na zvonek a do domu mě lidi pustí. Hodně lidí se diví, že mě lidé pouští do domů, aniž by mě znali, ale povedlo se mi to více méně všude, i například v Japonsku, kde mě pustila do úžasného domu 90tiletá babička, která neuměla ani slovo anglicky. Také píšu dopisy na adresy domů s mými elektronickými kontakty a někteří lidé se mi ozvali zpět a do domu mě pozvali. Obecně je to komplexní a nikdy nekončící produkce a výzkum.
Kterou zemi považujete za „Mekku“ modernismu?
Adam Štěch: Pro mě osobně to jsou Itálie, Francie, Belgie a Uruguay.
Jak poznamenalo období pandemie vaše aktivity?
Adam Štěch: Nemůžu tolik cestovat, a tak jsem se začal specializovat především na českou architekturu 30. a 40. let, což je období, které mě stále více baví. A v Praze i celé České republice vznikaly v této době skvělé stavby. V podstatě mi pandemie otevřela oči a já začal vidět podklady kolem sebe, které jsem si před tím neuvědomoval.
Na co se zaměříte ve své přednášce?
Adam Štěch: Budu mluvit o některých mých nejoblíbenějších stavbách, které jsem na mých cestách navštívil. Bude to takový pestrobarevný koktejl moderní architektury od Austrálie, přes Japonsko, do USA, Argentiny a zpět do Evropy.
Mgr. Adam Štěch
je kurátor, umělec a novinář spolupracující s prestižními mezinárodními časopisy jako Vogue, Wallpaper, Cool Hunting nebo Domus. Jako popřední český teoretik umění se zaměřuje především na architekturu, design a módu. S kreativní skupinou OKOLO, jakožto její spoluzakladatel, zodpovídá za desítky designově orientovaných publikačních a výstavních projektů v České republice a v zahraničí. V roce 2006 propojil svou dětskou touhu po dobrodružství s vášní k designu a začal vyhledávat, navštěvovat a dokumentovat stavby moderní architektury 20. století. Tato obdivuhodná sbírka čítající přes 900 staveb z 25 zemí světa vyvrcholila jeho prvním samostatným autorským dílem s názvem Modern Architecture and Interiors, jež minulé jaro uzřelo světlo světa.