Dušan Samo Jurkovič – 149 let od narození

Architektura - obrázek Přestože známe Dušana Samuela Jurkoviče spíše jako svérázného architekta, který navrhoval stavby převážně v lidovém pojetí – Pustevny, Luhačovice nebo vlastní Jurkovičova vila, věnoval se též návrhům interiérů. 23. srpna 2017 by mu bylo 149 let.

foto k článkuKořeny Jurkovičova směřování v práci s lidovými formami můžeme hledat už v rodinném zázemí, kdy matka byla znalkyní lidového umění a otec slovenským patriotem. V letech 1884 – 1889 studoval architekturu na průmyslové škole ve Vídni. Tvůrčí realizaci a osobitý styl si osvojil u stavitelů Bully v Martině a následně u Urbánka ve Vsetíně.
V jeho tvorbě můžeme vnímat oblíbenou secesi tehdejší doby obohacenou o principy biedermeieru s vlivem vídeňského geometrismu Wiener Werkstätte. Ovšem nejvýraznější v jeho práci je tradiční lidová, slovensko-maďarská architektura.

Přestože byl Jurkovič architekt staveb a realizoval spoustu významných stavebních projektů, věnoval se též návrhům interiérů. Jeho návrhy nábytku patří ke skvostům českého a slovenského užitého umění.

foto k článkuRoku 1899 získal nabídku Františka Mareše, ředitele brněnské dívčí školy Vesna, na vytvoření interiéru kancelářských i bytových prostor. Tento již zmíněný nábytek z pracovny Františka Mareše se po 115 letech objevil v nabídce aukční síně a trhal rekordy. Byla to nejdražší položka, která byla tehdy dražena. Není divu, přestože nábytek nebyl v příliš dobré kondici, budil údiv a respekt a při představě, že vznikl na sklonku 19.století a můžeme ho považovat za silně nadčasový se smyslem pro detail. No prostě zvláštnost, která byla po právu oceněna. Nábytkový komplet bylo nutné uvést do původního stavu a jako celek zrenovovat.
Květinový stolek, stůl, malé a velké bufé, etažérka a dvě stoličky jsou vyrobeny z mořeného bahenního dubu. Velké bufé navíc zdobí mosazné detaily a skleněné vitráže s typickými organickými motivy. Za stejnou pozornost stojí i provedení malého bufé, které je doplněno původní mramorovou vrchní deskou.

Nový majitel oslovil s touto potřebou restaurátory z Ateliéru Fiala, kteří s velkým respektem a úctou k jeho stvořiteli pustili do práce. Nyní dokončili svou práci, a ti, kteří by se chtěli pohledem na tento ojedinělý nábytek s „horkou krví“ také potěšit, mají možnost navštívit ateliér na Chvalské tvrzi, kde je v těchto dnech krátce vystaven.

Dušan Jurkovič

foto k článkuArchitekt Dušan Samo Jurkovič se narodil 23. srpna 1868 ve vesnici Turá Lúka na západním Slovensku. Po ukončení nižšího gymnázia v Šoproni (dnešní Maďarsko) se zapsal na Statní průmyslovou školu ve Vídni. Roku 1889 pak nastoupil do projektové kanceláře architekta Michala Urbánka ve Vsetíně. S ním v roce 1891 poprvé zavítal do Prahy, kde ho na Zemské jubilejní výstavě zaujala architektonická koláž česká chalupa. V následujícím roce společně uspořádali národopisnou výstavu také ve Vsetíně, Jurkovič zde veřejnosti představil expozici valašská jizba. Pečlivé studium lidového stavitelství pak oba architekti uplatnili zejména o tři roky později v projektu valašská dědina na Narodopisné výstavě českoslovanské v Praze, kde Jurkovič předvedl také ukázku čičmanského gazdovství. Úspěšná pražská výstava přinesla mladému architektovi první samostatné zakázky. Jednou z největších byl návrh souboru turistických staveb na Pustevnách, který vznikl v letech 1897-1899. Věhlas útulny Maměnka či jídelny Libušín umožnil Jurkovičovi zahájit vlastní kariéru. Její začátky jsou spjaty s Brnem a se jménem Františka Mareše, ředitele dívčího ústavu Vesna, pro jehož budovy Jurkovič navrhoval vnitřní vybavení. Na objednávku brněnského továrníka Roberta Bartelmuse postavil Jurkovič na přelomu století dřevěné venkovské sídlo na Rezku poblíž Nového Města nad Metují. Architekt tím do své tvorby i do tuzemské architektury vůbec uvedl typ britského domu "cottage". Vedle řady veřejných i soukromých realizací pro brněnskou klientelu navrhl Jurkovič na počátku 20. století jeden ze svých nejvýznamnějších projektů - přestavbu luhačovických lázní. Původní velkolepá koncepce centra slovanského života nebyla nikdy plně realizována, přesto v Luhačovicích vzniklo především v letech 1901-1903 několik pozoruhodných staveb. Janův (dnes Jurkovičův) dům, Chaloupku či Sluneční lázně lze považovat za vrchol Jurkovičova osobitého zpracovaní lidových principů.

foto k článkuPevné pouto k lidovému umění nezabraňovalo Dušanu Jurkovičovi vytvářet velmi moderní stavby, interiéry a nábytek. Importem aktuálního děni v Británii byla budova inhalatoria v Luhačovicích (1903). Řešeni dvorany spolkového domu ve Skalici (1904) s pásem okenních otvorů pod krovem je možné srovnávat nejen s britskou tvorbou, ale ukazuje též Jurkovičovu znalost soudobé japonské architektury. Příkladem proměny Jurkovičova zacházení s lidovým uměním, které pojímal stále volněji, kreativněji, se zřetelným nárůstem geometrizace a abstrahování, se stala jeho vlastni vila v Brně-Žabovřeskách (1906). Motiv vzepjatého štítu vily Jana a Luisy Nahlovských v Praze-Bubenči (1907) a na fasádě nájemního domu majitele skláren Benedikta Škardy v Brně v dnešní Dvořákově ulici (1908) ovlivnil Olbrichův návrh pro dům jeho bratra Edmunda v Opavě (1904). Mezi vernakulární architekturou a abstraktní modernou osciluje přestavba zámku velkostatkáře a majitele zahradnictví Jaroslava Veselého v Molitorově u Kouřimi (1908-1911). V letech 1908-1913 pracoval na rekonstrukci zámku v Novem Městě nad Metují pro textilního průmyslníka Josefa Bartoně z Dobenína. V exteriéru převažovaly restaurátorské práce, nově navrhl zahradu s originálním přemostěním.

foto k článkuJurkovič strávil první světovou válku na Haliči (1916-1918). Řídil zde stavby hřbitovů padlých vojáků. Jedinečným způsobem zúročil svoje práce pro Hostýn (1903-1913). Kaple tamní křížové cesty dokonale souzní s krajinou. Také hřbitovy komponoval s ohledem na krajinu v monumentálních formách, nadčasové tvary mísil s folklórními ornamenty. Projekty haličských hřbitovů předcházely jednomu z vrcholných děl v oblasti pomníkové tvorby, stavbě památníku Milana Rastislava Štefánika na Bradle. Jurkovič, který v nový stát nesmírně věřil a se Štefánikem se osobně znal z dětství, začal vzápětí uvažovat o stavbě monumentálního památníku, slavnostní odhalení proběhlo 23. záři 1928. Pro umístění vybral Bradlo, horu ovládající krajinu Myjavska.

foto k článkuPo vzniku Československa 28. října 1918 pociťoval Jurkovič nutnost odejít z Brna zpět na Slovensko pomoci utvářet novou, svébytnou slovenskou kulturu. Roku 1919 prodal dům v Brně a přestěhoval se do Bratislavy, kde si postavil vlastní vilu. Je součástí drobné kolonie domů navržených Jurkovičem pro jeho přátele. Ve druhé polovině dvacátých let již Jurkovičova tvorba jednoznačně směřovala k funkcionalismu. Skvělým příkladem byla stavba Kochova sanatoria v Bratislavě. Jurkovič se také zabýval řešením dělnických kolonií. Už během pobytu v Brně projektoval kolonie pro Hronov (1907) a Nový Lískovec (1909), z nichž druhá se dočkala realizace. Po roce 1919 navrhoval například kolonii domků Hohenaj u Dynamitky v Bratislavě, domky montované ze dřeva nebo stavěné z cihlových prefabrikátů. Často řešil i různé technické stavby: stanice lanovky na Lomnický štít (1936-1937), se staly ikonami své doby. Intenzivně se věnoval památkové péči. V roce 1928 vystavoval na Výstavě soudobé kultury v Brně, navrhl víkendový dům Vojtěcha Houdka na Ostravici (1927) a jeho nábytkem si vybavil svůj srub na Ostravici také Petr Bezruč (1935). Během druhé světové války se stáhl do ústraní, navrhoval památníky a také nerealizovanou přístavbu zámku v Molitorově (1942). Jurkovič, celoživotní optimista s hlubokou vírou v "českoslovenství", zemřel 21. prosince 1947 v Bratislavě.

Autor / zdroj:
Publisher: iUmeni.cz

Informace o knize

Název: Architekt Jurkovič
Autor: Dana Bořutová
Rok vydání: 2010

Koupit tuto knihu u nás

Dušan Samo Jurkovič – 149 let od narození - www.iUmeni.cz ()

Zpět na výpis


Další architektura


Aukční síň a galerie European Arts

Knižní akce

Velké putování Vlase a Brady
Velké putování Vlase a Brady
Karel Valter. Ostnaté vzpomínky
Karel Valter. Ostnaté vzpomínky
Kamil Lhoták: SIC ITUR AD ASTRA
Kamil Lhoták: SIC ITUR AD ASTRA

Články z iHned.cz

Vážení zákazníci,
od 23.-26.11.2017 nás můžete navštívit na veletrhu starožitností Antique 2017 v Praze.

Těšíme se na Vás.
Vaše iUmeni.cz

Knižní novinka

Dürer

Pavel Babáček - webdesigner, graphic designer, html coder