Autor | |
---|---|
Informace | Česky, 2022 |
Popis | Postmoderní architektura českých bankovních domů a spořitelen v devadesátých letech 20. století více informací |
Dostupnost | skladem |
Cena s DPH | 1 650 Kč Změna měny ![]() |
Dárek k tomuto zboží ZDARMA |
Nakladatel | BiggBoss |
---|---|
ISBN | 9788090835955 |
EAN | 9788090835955 |
Jazyk | Česky |
Rok vydání | 2022 |
Hmotnost | 3.50 Kg |
Rozměr | 247x297 mm |
Vazba | brožovaná |
Počet stran | 488 |
Bližší informace o knize "Chrámy peněz"
Postmoderní architektura českých bankovních domů a spořitelen v devadesátých letech 20. století Chrámy peněz, autor Jana Pavlová.
Anotace knihy " Chrámy peněz, autor Jana Pavlová"
Budovy bankovních domů a spořitelen zastupují v téměř každém českém městě architektonickou vrstvu, která dnes zpřítomňuje chaotické a hořko-sladkými emocemi prodchnuté období transformace společnosti po pádu totalitního režimu a budování nového demokratického státu v režii Václava Havla a Václava Klause. Největší z nich, které vznikly rozpadem Státní banky československé, ovšem svými většinovými podíly zůstaly strategicky ve vlastnictví státu, sehrály klíčovou roli v procesu privatizace a staly se tak symbolickými monumenty etapy později označované jako tzv. bankovní socialismus.
Kniha přináší příběhy 23 vybraných bankovních domů, které odrážejí specifický regionální kolorit a osobní přístup jejich architektů. Poodhaluje, jaké významy utvářejí jejich křehkou postmoderní identitu, která byla obecně spojována s příslibem nového životního stylu charakteristického pro západní společnost formující se od konce sedmdesátých let 20. století. Jednotlivé eseje o bankovních domech vznikaly převážně na bázi osobních rozhovorů s architekty a jsou doprovázeny bohatou architektonickou dokumentací, především velkým množstvím dobových fotografií, dokládajících původní reprezentativní podobu těchto staveb, která je dnes již většinou nenávratně ztracena pod nánosy rekonstrukcí.
Dobový kontext v knize dotvářejí umělecky pojaté vizuální koláže. Ty jsou sestavené ze zahraničních katalogů prezentujících kancelářské interiérové produkty a rovněž z reklam, které se tehdy objevovaly v západních architektonických časopisech a měly tak značný vliv na utváření představ zdejších architektů o podobě firemní image. Kniha tak nastavuje některé paralely mezi budováním reprezentativní identity velkých polostátních bankovních institucí a identity nového demokratického státu a obecně tak rekonstruuje scénografii společensko-politické transformace, jejích ideálů a jejích mýtů..
BiggBoss