HaDivadlo slaví výročí 20 let ve funkcionalistické Alfa pasáži v srdci Brna

S příchodem nového roku tomu bude již dvacet let, co se alternativní scéna HaDivadlo přesídlila do prostor bývalého kina Alfa v brněnské Alfa pasáži.

Přesun z dnešního Kabinetu múz proběhl po náročných přípravách v lednu roku 2004 a znamenal pro tuto scénu Centra experimentálního divadla důležitý historický milník. Ten oslaví divadlo několika drobnými událostmi připomínajícími propojení divadelního umění s prostředím, které je obklopuje.

Brněnské HaDivadlo profilující se jako scéna progresivní dramaturgie již dvacet let sídlí na svém místě v Alfa pasáži. Ta je přitom důležitým architektonickým ohniskem centra Brna, jelikož je domovem několika kulturních institucí, gastronomických podniků i obchodů. „Alfa pasáž měla být podle autorů, Hrdiny a Fuchse, multifunkčním domem, místem, které lidem slouží po celý den a kde mohou bez nadsázky prožít celý život. Kulturní vyžití bylo samozřejmostí. Dlouho tuto funkci plnilo Bio Alfa, krátce také jako Kino Praha, poté opět Alfa, které však bylo v roce 2001 zrušeno. Na jeho místo, doslova i přeneseně, ale nastoupilo HaDivadlo a spolu s hudebním klubem Metro dnes pomáhá domu s pasáží uchovat jeho původní smysl,“ říká k umístění HaDivadla v Alfa pasáži badatel Martin Tilšar.

foto k článku HaDivadlo uvedlo v prostorách Alfa pasáže první premiéru 14. ledna 2004. Šlo o inscenaci Hrdinové tehdejšího uměleckého šéfa Jiřího Pokorného a autorského kolektivu divadla. Se stěhováním do nového prostoru prošlo HaDivadlo řadou organizačních potíží, které negativně ovlivnily tehdejší uměleckou činnost i samotné fungování. Po prvotních komplikacích se však HaDivadlo v prostoru Alfa pasáže již plně etablovalo a v současné době je její nedílnou součástí. Zároveň jde o prostor, ve kterém HaDivadlo za celou dobu své existence sídlí po nejdelší dobu a nabízí tak divadelníkům potřebnou stabilitu k uměleckému rozvoji.

„Propojení Alfa pasáže a HaDivadla v roce 2004 bylo šťastné setkání potřeby s prostorem. HaDivadlo, které se od svého vzniku prezentuje jako soubor, který hledá, zkouší, inovuje a překračuje, se po mnohých peripetiích opět ocitlo v čistém, prázdném prostoru takzvaného black boxu, který už svou podstatou otevírá všechny tyto možnosti a s tvorbou HaDivadla je již od počátků spjat. Divadelníkům na míru jej v suterénu funkcionalistické budovy navrhl a zhotovil brněnský ateliér RAW,“ dodává Tilšar.

foto k článku Současné vedení HaDivadla v čele v uměleckým šéfem Ivanem Burajem uspořádalo kolem výročí několik událostí upomínajících k tomuto významnému datu. V úterý 9. ledna 2024 se přímo v prostorách Alfa pasáže odehrála tzv. sousedská sešlost pro všechny obyvatele a pracovníky Alfa pasáže, ale i náhodné kolemjdoucí. Kromě pohoštění před divadlem byl v prostorách divadla v provozu dětský koutek i divadelní bar s občerstvením a také scénická instalace odkazující k inscenaci Moravský kras, která byla toho večera od 19.30 na programu. Jak je v HaDivadle zvykem, od 19.00 byl pro zájemce dramaturgický úvod k představení. Ve stejný den se uskutečnily i dvě prohlídky divadla.

Nejstaršími inscenacemi na repertoáru HaDivadla, které vznikly již v Alfa pasáži, jsou Doma u Hitlerů aneb Historky z Hitlerovic kuchyně autora Arnošta Goldflama, Indián v ohrožení v režii Jiřího Havelky, Maryša v režii Lukáše Brutovského a Vyhnání Gerty Schnirch v režii Mariána Amslera. Všechna tato představení bude možné zhlédnout během ledna a u vybraných repríz s novinkou v úvodech HaDivadla, a to s tzv. hereckých úvodem.

foto k článku V den 20. výročí odehrání prvního představení HaDivadla v nových prostorách je na programu 149. repríza dnes již kultovní inscenace Indián v ohrožení v režii Jiřího Havelky. Inscenace humorně pojednává o teorii relativity a ukazuje, jak lze propojit vědu a umění, konkrétně fyziku a divadlo. Představení Indiána v ohrožení se uskuteční v neděli 14. Ledna 2024 s dřívějším začátkem od 17.30. K tomu všemu bude tato repríza ve spolupráci s Hvězdárnou a planetáriem Brno odehrána na počest Kurta Gödela. Tohoto dne rovněž proběhne od 15.00 prohlídka divadla a beseda s architektem Tomášem Rusínem, spoluautorem architektonického řešení současného HaDivadla. Divadelníci chtějí výroční den připomenout zejména společným setkáním a zavzpomínáním.

foto k článku Výročí HaDivadla v Alfa pasáži symbolicky odstartuje oslavy spojené s již padesátiletou existencí HaDivadla, jehož založení bude připomenuto na jaře 2024 přímo v Prostějově, kde má původně Hanácké divadlo své kořeny. Následující Sezona 50 se přitom celá ponese v duchu oslavování a reflexe minulosti i současných podob této významné scény divadelní alternativy. „Naše avantgardní studiové divadlo, které vzniklo uprostřed normalizačních 70. let namísto zamýšleného konformního divadla na zadání Městského národního výboru v Prostějově, se dá v dnešní době považovat již za kulturní dědictví. HaDivadlo jako jedna velká divadelní dílna, důraz na autorskou tvorbu, osobní ručitelství, umanutost, nepoplatnost mainstreamu, outsiderství – to jsou fenomény, jež v HaDivadle i v současnosti vyznáváme. Padesát let HaDivadla využijeme k exkurzu do minulosti, do pamětí spolupracovníků, tvůrců, ale i diváků. Zároveň je HaDivadlo na dobrodružné cestě hledání nového uměleckého šéfa či šéfky, jelikož Ivan Buraj završí v HaDivadle své desetileté působení právě 50. sezonou a půjde dál do pražského Divadla v Dlouhé,“ přibližuje vyhlídky intendantka HaDivadla Anna Stránská.

HaDivadlo slaví výročí 20 let ve funkcionalistické Alfa pasáži v srdci Brna ~ iUmeni.cz ~