„V podstatě jsem rád, když někdo neprojde jen tak kolem,“ říká výtvarník Jan Rajlich ml.

Umění a design - obrázek „Nemůžu říct, že bych s tím, co dělám, nebyl do jisté míry spokojený – to bych to ani nedělal a hlavně neukazoval,“ odpovídá v rozhovoru významný brněnský výtvarník na otázku o radosti z tvorby.

foto k článku„Jistě mám rád některé své první velkoformátové serigrafie (umělecké sítotisky) z 90. let – je to například „Pyramida“, inspirovaná Mexikem, nebo olejomalby ze 70. let, třeba „Gól na Zbrojovce“, nebo kresby od dětských po některé z těch pozdějších konceptuálních, ale tak bych mohl jmenovat další a další... V podstatě jsem rád, když vidím, že si někdo se zájmem prohlíží to, co dělám, že se při tom i usměje, že neprojde jen tak kolem. A když potkám někoho, kdo dá najevo, že se mu mé plakáty, grafiky, texty, obrazy upřímně líbí, bývám tím občas zaskočen a příjemně překvapen. V další práci to hodně povzbuzuje.“

foto k článkuDoc. Ing. arch. Jan Rajlich ml., výtvarný umělec, grafik, grafický designér, malíř a pedagog se narodil v roce 1950 ve Vyškově jako jediný syn Boženy Rajlichové-Skalické a výtvarného umělce, malíře, grafika, grafického a výtvarného designéra, iniciátora Mezinárodního bienále grafického designu v Brně Jana Rajlicha. „Otec byl výtvarník,“ vzpomíná, „a tak jsem měl tužku v ruce, co pamatuju, stále jsem něco kreslil a později i kolážoval a maloval.“ V rodině způsobilo poprask, když Honzík ve čtyřech letech zvládl sám perspektivu – nakreslil pouliční lampy sbíhající se na horizontu do úběžníku. Rodina se brzy přestěhovala do Brna a v roce 1953 pak do Králova Pole, kde pobývala po dobu tří let. „Bydleli jsme na Slovanském náměstí, v horním patře až pod půdou, ke které od nás vedlo rameno schodiště a byly tam zamčené bílé nebo šedé dveře. Také jsem si oblíbil promenádní koncerty, konaly se o nedělích v parku přímo před domem,“ prozrazuje výtvarník. Vystudoval tehdejší dvanáctiletku a potom architekturu na Fakultě stavební Vysokého učení technického (VUT) v Brně, po absolutoriu přijal zaměstnání ve Státním projektovém ústavu obchodu v Brně jako architekt interiérista. Souběžně pracoval s otcem na zakázkách grafického designu, věnoval se malování, získával svá první ocenění, v roce 1988 byl zastoupen na Brněnské malbě v Domě umění. V letech 1983–89 vyučoval písmo, grafiku a design na Střední uměleckoprůmyslové škole v Brně a mezitím působil jako grafik a designér na volné noze. Od roku 1988 přednášel grafický design v Králově Poli na Fakultě strojní (FSI) VUT v Brně, kde působí dodnes. V roce 1995 se habilitoval na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze a v letech 1996–2014 působil jako vedoucí Odboru průmyslového designu Ústavu konstruování FSI VUT v Brně. Přednášel v mnoha zemích světa, mj. v Japonsku, Rusku, USA, Mexiku, Indii, Íránu, Holandsku, Skotsku, Číně.

foto k článkuTvorba Jana Rajlicha ml. zahrnovala zpočátku kresbu, v 70.–80. letech minulého století také olejomalbu; dále užitou grafiku, zejména propagační a výstavnickou. Již od poloviny 80. let se Rajlich zabýval možnostmi počítačové grafiky a technikou serigrafie. Je autorem cca pěti set drobných grafických děl, mnoha značek a logotypů, informačních systémů, typografických úprav publikací, erbů některých brněnských městských částí, výtvarných řešení výstav, vytvářel grafický styl pro Brněnské veletrhy a výstavy i další firmy. Stěžejní částí umělcovy tvorby však byly a zůstávají plakáty. Vytvořil jich na dvě stě a hned jeden z prvních – „Kočka v botě“, mu přinesl úspěch a uznání – v roce 1976 byl vystaven na mezinárodním bienále ve Varšavě. V posledních letech se J. Rajlich ml. zaměřuje na autorské umělecké plakáty, často s automatickými texty, směřujícími více k volné tvorbě než ke grafickému designu. Umí svým projevem zaujmout, výtvarné sdělení zašifrovat do tajuplného prvku rezonujícího v kresbách, barvách a symbolech na svém vymezeném prostoru (ozvěna tajemství zamčených dveří od půdy v královopolském činžáku?), nebo nechat vykvést v množství postaviček, zalidňujících prostor obrazu či plakátu a těšících se kypícím životem velkoměsta („jako jedináček jsem býval často sám,“ svěřuje). Své práce představil na třiceti pěti samostatných a čtyřech stech společných výstavách doma i v zahraničí – v Paříži, Moskvě, Tokiu, La Pazu, Varšavě a dalších světových metropolích. Byl členem řady organizací – Českého fondu výtvarných umění, Svazu českých výtvarných umělců, Sdružení Q Brno, Sdružení Bienále Brno, kde dosud zastává funkci předsedy, členem mezinárodních jury cyklických výstav a dalších.

foto k článkuV životě vyplněném prací, která ho baví, už Janu Rajlichovi ml. mnoho času na další zájmy nezbývá; rád ale sleduje sport, v oblibě má operu a hudbu všeobecně, dost toho přečetl, a jak říká, dřív také rád cestoval, někdy s otcem, ale často i s manželkou Alenou, se kterou sdílí život už téměř čtyřicet let. Považuje se za optimistického realistu, záleží mu na tom, aby ve dne nemarnil čas, v noci aby klidně spal a ráno s chutí vykročil do nového dne. Mnohokráte byl oceněn v oborových soutěžích, mimo jiné mu byla v roce 2001 udělena Cena města Brna v oboru užitého umění, v roce 2018 získal zvláštní cenu na výstavě plakátů v Lipsku (viz foto) a obdržel Stříbrnou medaili VUT Brno. V roce 2020 vydalo u příležitosti životního jubilea Jana Rajlicha ml. nakladatelství VUT v Brně VUTIUM jeho výtvarnou monografii Ma/ikrosvět, která bude pokřtěna v rámci chystané výstavy v Galerii Václava Chada ve Zlíně od 10.6. do 30.7. 2021

Článek byl převzat z Královopolských listů 5/2021 ZDE

Název: Jan Rajlich ml. M(a/i)krosvět
Autor: doc. Ing.arch. Jan Rajlich