Výstavní projekty Pasty Onera v roce 2019

Co chystá výtvarník Pasta Oner v letošním roce. Hned několika výstavními projekty Pasta Oner oslaví své 40. narozeniny. Svá díla představí ve třech regionech a během podzimu i na Slovensku. K výstavám také vzniknou i dva velkorysé katalogy a uskuteční se řada doprovodných programů.

Výstava potrvá od 4.6. do 14. 7. 2019
První letošní výstavní projekt se odehraje v komornějším prostoru ostravské galerie Magna, která v minulosti hostila řadu významných jmen české výtvarné scény včetně umělců jako Jiří Sopko, Kurt Gebauer, Michal Gabriel, Čestmír Suška nebo Lubomír Typlt. Výstavní soubor je poskládán čistě z akrylových pláten odkazujících na streetartové období autora.

Alšova jihočeská galerie (Hluboká nad Vltavou)
Výstava potrvá od 9.6. do 6. 10. 2019
foto k článkuVýstava prezentuje autorův dosud nevystavený korpus obrazů z let 2017–2018 zapůjčených kompletně ze soukromých sbírek. V obrazech je zřetelný formální i významový posun: Pasta k tradiční pop artové estetice svých obrazů nově přidává i realistickou malířskou polohu odkazující na motivy z dějin západního sakrálního umění. V Pastových obrazech se nyní zhušťuje čas a historie ztrácí lineární vývoj. Otázka aktuálnosti témat a forem přestává být relevantní a otevírá se tak příležitost možná až archetypálnímu čtení jeho děl. Výstava sleduje tento tematický posun v Pastových obrazech a rozehrává v prostoru západního sálu zámecké jízdárny imaginativní alegorickou cestu.

foto k článkuGalerie KODL (Praha)
Výstava potrvá od 19. 6. do 30. 8. 2019
Již tradiční se Letní výtvarný salon odehraje v prostorách galerie KODL. Letos bude na této kolektivní výstavě zastoupeno šest autorů současné výtvarné scény - Jan Kaláb, Pasta Oner, Jan Pištěk, Lukáš Rittstein, Hubert Scheibl a Ivana Štenclová. Spojující nit celého Salonu je tentokrát pop artové vnímání světa, konzumní společnost a nové technologie, které jsou používány i v uměleckém řemesle.

Danubiana (Bratislava)
Výstava potrvá od 7.9. do 27. 10. 2019
Meulensten Art Museum na okraji Bratislavy je naprostým zjevením i přes svou více než dvacetiletou historii. Tento impozantní prostor a okolní sculpture park nepřestává překvapovat svou velkorysostí a právě zde se odehraje poslední letošní výstava Pasty Onera s rozsáhlou prezentací zcela jeho nových pláten a objektů.

foto k článkuPasta Oner platí za jednoho z nejvýraznějších představitelů současné české umělecké scény. Coby tvůrčí osobnost se Pasta Oner v posledních letech intenzivně profiluje v mezích klasických nezávislých i veřejných galerijních provozů, ve kterých snoubí a zároveň i překračuje klasické žánrové kategorie pop artu a cartoon estetiky. Přesto, že se v jádru své práce dotýká principů „postprodukce“, vymyká se Pasta Oner svou tvorbou aktuálním dominantním proudům post-konceptuálních strategií ve výtvarném umění. Středobodem Pastovy tvorby je akrylová malba a vytváření závěsných obrazů stejně tak jako navrhování prostorových objektů, plastik, instalací a realizace muralů, tj. velkoformátových maleb ve veřejném prostoru.

Pasta Oner

Dílo Pasty Onera svým charakteristickým způsobem reflektuje a ironizuje současnou popkulturní společnost. Tradiční témata fascinace světem bohatstvím, sexu, víry, luxusních značek a spotřební krásy zařazuje autor do nového a aktuálního kontextu kybernetické společnosti, světa exponenciálně rostoucí rychlosti přenosu informací a klipové estetiky každodenního prožívání. Tento svět, jehož je sám Pasta stejně jako i my nutnou součástí, naplňuje svou angažovanou reflexí. Autorova tvorba je nalezeným rubem a lícem pekla i nebe nás samých. V prostupování emocí dobra a zla, banality a vážnosti spočívá klíč Pastova myšlení, které nás překvapuje nehoráznou křehkostí nekonečně se vinoucího oblouku poněkud patetické Božské komedie.

foto k článkuPasta Oner se účastnil okolo padesáti kolektivních výstav a v uplynulých letech realizoval sedm obsáhlých sólových výstavních projektů (Peep Show, Man on Fire, Recall, Last Days in Paradise, Neart to Heaven, Stay Gold, Art is Truth). Pasta Oner nad rámec své autorské studiové a galerijní tvorby reprezentuje často Českou republiku na oficiálních kulturních a společenských akcích v zahraničí. Výraznou intervencí byla jeho realizace Candy Shop v českém pavilonu na šanghajském EXPU v roce 2010. V roce 2012 byl v průběhu Olympijských her pozván Českým centrem v Londýně v rámci akce “Czech Open 2012": česká kulturní sezóna v Londýně k realizaci muralu a zapojení se do komunitního projektu s místními občany a umělci. Stejně tak jako v témže roce jej přizvala Česká ambasáda a Museu Nacional Honestino Guimarães ve městě Brasilia k participaci na výstavě současného brazilského umění MAB – Dialogos da resistencia. Na návrh Pasty Onera byla v roce 2013 po boku prvorepublikových děl realizována barevná skleněná vitráž u Zrcadlového sálu v pražském Paláci Lucerna. V roce 2014 byl Českým centrem v Moskvě přizván k vytvoření velkoformátového muralu „Nothing worth having comes easy“ a pomalování tramvajového vagonu v ruském Magnitogorsku. Na letošní zdařilou prezentaci na veletrhu v londýnské Saatchi Gallery, na kterém se spolu s Pastou Onerem prezentovala řada předních umělců domácí česko-slovenské scény (David Černý, Roman Týc, Masker a další) navázal pak v roce 2015 Pasta mediálně i veřejně úspěšnou akcí výmalby vestibulů pražského metra.
Dlouhodobě spolupracuje s neziskovou organizací Amnesty Inernational na projektu ochrany lidských práv Art for Amnesty, dále aktivně podporuje dobročinné aukce a projekty: Nadace Terezy Maxové dětem, Nadace Via, Centrum Paraple, Konto Bariery Charty 77, Fond Ohrožených dětí – Klokart, Be Charity, Cesta domů a řadu dalších.

Výstavní projekty Pasty Onera v roce 2019 ~ iUmeni.cz ~