MOTHERS ARTLOVERS MAGICAL CAMP

Umění a design - obrázek Tématem letošního ročníku Magic Carpets je rozhraní mezi veřejným a soukromým, intimním a sdíleným prostorem a aktivace života v něm.

Součástí projektu je proto kromě site-specifických instalací a galerijních prezentací široká škála událostí na pomezí umění, edukace a aktivismu. Kurátorka projektu Magic Carpets Elis Unique v ytvořila s umělkyní Darinou Alster a Mothers Artlovers projekt Magical Camp v Jedna dva tři gallery - Petrohradská kolektiv, Petrohradská 13, Praha - Vršovice. Cílem je propojení kvalitního vizuálního umění s aktivismem. Zapojujeme místní vršovickou komunitu rodičů do společných i tvůrčích činností a chceme formulovat, co matky umělkyně a rodiče umělci potřebují po institucích, politicích a společnosti.

foto k článkuSkupina Mothers Artlovers se začala scházet v roce 2016 a sdružuje v izuální umělkyně, teoretičky, kurátorky, dokumentaristky a aktivistky. Jsou to kreativní ženy, pro které je umění životně důležité a jejich zájem o tvorbu nezastavilo mateřství. Nevylučují otce umělce, ani ženy či muže, kteří se o tématu chtějí více dozvědět, či budoucí rodiče. Skupina se zabývá specifickými zkušenostmi, problémy a potřebami matek pohybujících se v uměleckém provozu. Vycházejí z feministického přesvědčení, že osobní je politické.

30. května v 18:00 proběhne vernisáž instalace Hany Hillerové a zahájení projektu MOTHERS ARTLOVERS MAGICAL CAMP v Jedna dva tři gallery. K tanci i poslechu zahraje DJ Zeynab Gueye .

Během svého týdenního působení v Jedna dva tři gallery za účasti svých dětí a pozvaných hostů budou tvořit generativní instalaci, tvořenou nánosem společně stráveného času, výsledkem společných činností, ve kterých spatřují uměleckou hodnotu. Základem instalace je kolotoč, který bude nabývat stále magičtějších podob. Autorkou koncepce je Darina Alster, autorka instalace Hana Hillerová.

Program MOTHERS ARTLOVERS MAGICAL CAMP v Jedna dva tři gallery:

25. 5. Spin Art Workshop pro děti i dospělé
10:00 - 16:00 Hana Hillerová

26. 5. Spin Art Workshop pro děti i dospělé
11:00 - 17:00 Hana Hillerová

30. 5. VERNISÁŽ - Přivítání MOTHERS ARTLOVERS MAGICAL CAMP
18:00 Darina Alster a Hana Hillerová

31. 5. Workshop Dopis Matce Zemi
16:00 - 18:00 Zuzana Štefková
Kdy jste naposledy adresovali dopis někomu, komu vděčíte za život? Setkání, v jehož rámci společně vytvoříme dopis pro planetu, která nám dává život, a kterou my - její děti, posledních pár stovek let tak nemilosrdně drancujeme ve stále se zrychlujícím tempu. Formou malovaného dopisu se k Zemi obracíme jako k živé bytosti. Chceme jí vzdát dík za její životodárnou sílu, sdílet své obavy o její budoucnost a naše odhodlání udělat maximum pro to, aby se i děti našich dětí mohly těšit z její rozmanitosti a krásy. Adresátkou našeho dopisu je sice Matka Země, ale „do kopie“ chceme přidat i ty, kteří podle našeho názoru nedělají pro planetu dost, i když by z titulu své funkce mohli a měli – ministra životního prostředí, primátora hl. města Prahy, naše poslance a senátory.

31. 5. Artist Talk
18.30 - 20:00 Hana Hillerová

1. 6. Zvukový Workshop
15:00 - 17:00 Alexandra Cihanská - Machová feat. Lenka Jabůrková
Děti si vyslechnou začátek příběhu o neexistující krajině a na základě nalezených předmětů a zvuků potom sami vyrobí různé krajiny a odlišné konce příběhu.

1. 6. Site-specific zvuková instalace
17:30 - 19:30 Alexandra Cihanská - Machová feat. Lenka Jabůrková

2. 6. Poradní kruh o Rodičovství
15:00 - 18:00 Hana Chmelíková a Matyáš Grimmich
foto k článkuJde o způsob sdílení zkušeností, emocí, obrazů a příběhů ve skupině. Způsob jak nehierarchicky sbírat rozdílné pohledy na společná témata. Součástí poradního kruhu jsou jeho záměry: mluvíme a nasloucháme od srdce, mluvíme spontánně, říkáme podstatu svého příběhu. Kruh je určen primárně pro rodiče nebo ty, koho téma rodičovství zajímá. Téma kruhu bude podle toho, s jakým konkrétním tématem kdo přijde, a jaké téma bude nejsilnější ve skupině.

3. 6. Něco jako lekce
14:00 - 16:00 Hana Chmelíková
Performativní přednáška o skladebnosti dětství. Je láska nadpřirozená? Zajímalo by mě, jestli konečně nosíš pyžamo. Tohle je manuál. Kam se poděla piksla a zlaté mince? Je to hraný. Koho to zajímá?

3. 6. Workshop Kolektivní dekompozice dětského oblečení.
16:00 - 18:00 Hana Chmelíková
Obdoba draní peří v ženském kolektivu. Půjde to na dračku. Nic než holčičí rozebírání věcí. Můžeme mluvit celkem klidně, smíme zhluboka dýchat i způsobit průvan. Při této činnosti nikdy nechyběly děti.

5. 6. Workshop Břicho horní a dolní
14:00 - 17:00 Kateřina Olivová
Prožitkový workshop pro ženy o vlastním těle, (sebe)vědomí, (sebe)lásce a práci s tělesností a emocemi v bezpečném a otevřeném prostředí.

5. 6. Debata o rodičovství a institucích
17:30 Darina Alster a její hosté Karina Kottová, Piotr Sikora, Hana Janečková, Tomáš Vaněk: „ Co zde požaduji je, aby matky zaujaly místo v umění a v akademickém prostředí, aby pozvedly hlas, mnoho hlasů, aby promlouvaly v rámci kánonu i proti němu, aby reflektovaly spletitosti mateřské péče v kontextu uměleckého provozu.“ Christa Donner Herna pro děti je zajištěná.<

foto k článkuDarina Alster je vizuální umělkyně, performerka, publicistka, kurátorka, vysokoškolská pedagožka a matka dvou dcer. Absolvovala ateliér multimediální tvorby Aleše Veselého na AVU, kde v současné době společně s Kateřinou Olivovou vede Ateliér Nová Média 2. Ve své tvorbě se zabývá fenoménem spirituality, erotismu a archetypů. Vyjadřuje se performancí a multimediálními instalacemi. Mimo svou uměleckou praxi přispívá do literárního obtýdeníku Tvar , deníku Referendum či na webový portál A2larm . Jako kurátorka působila v Galerii Ciant, pro Galerii Ferdinanda Baumanna připravila performanční festival Hlad , v Karlín studios, v GASK a ve Veletržním paláci NG představila původní verzi performančního projektu Theatrum Mundi . Od roku 2016 je pražskou garantkou kolektivu Mothers Artlovers.

Hana Hillerová se zabývá sochou, instalací a kresbou. Studovala na PedFUK, Humboldt State University v Kalifornii a University of Texas v Austinu. Reprezentuje ji galerie Hiram Butler v Houstonu. Po dlouhodobém pobytu v USA v současné době žije a pracuje v Praze a má tři děti.

foto k článkuKateřina Olivová vystudovala Ateliér tělového designu na Fakultě výtvarného umění Vysokého učení technického v Brně. Ve své tvorbě se zabývá především tělesností, sexualitou a emocemi. Pracuje také jako kurátorka současného umění se zaměřením na performance. Je brněnskou garantkou kolektivu Mothers Artlovers. Stala se finalistkou Ceny Jindřicha Chalupeckého za rok 2018. Společně s Darinou Alster vede Ateliér Nových Médií na pražské AVU.

Skupina Mothers Artlovers se začala scházet v prosinci 2016 v Brně a v Praze a podporuje rodiče v uměleckém provozu. Forma podpory je různá: od setkávání se, sdílení a rozvíjení témat a myšlenek, přes praktickou mateřskou podporu (hlídání dětí, sdílení věcí apod.), po institucionální podporu, možnost společné tvorby, inspirace (výstavy, projekty, workshopy) až po utvoření mezinárodní funkční platformy, která umožní sdílet příležitosti a podporovat se navzájem v tvorbě. Skupina v současné době sdružuje okolo dvou stovek českých matek, v Brně ji koordinuje Kateřina Olivová, v Praze Darina Alster.

MOTHERS ARTLOVERS MAGICAL CAMP - www.iUmeni.cz ()

Müllerova vila. Detaily
Müllerova vila. Detaily