Malíř Sergej Iščuk oslaví své životní jubileum reprezentativní výstavou a novou publikací

Životní i profesní cesta Sergeje Iščuka (*1970) z rodného Kalininsku do východočeské Litomyšle byla vedena touhou po svobodě i uznání ve výtvarném světě, byla ale také poznamenána osobními pády a přešlapy. Vždy ji však provázelo autorovo malování oslavující plnost a krásu opravdového života.

Průřez jeho celoživotní tvorbou přinese rozsáhlá výstava Mé půlstoletí, připravená v hlavních prostorách Regionálního muzea v Litomyšli. Z důvodu vládních nařízení je zatím výstava obrazů veřejnosti nepřístupná. Na webových stránkách muzea si však můžete prohlédnout virtuální prohlídku výstavou s komentářem autora. K příležitosti životního jubilea malíře také vychází jeho vytoužená více než 300 stránková monografie Výběr z díla. Kniha je vydána ve spolupráci manželů Iščukových, Zuzany Tomanové, Aarona Husbyho, grafika Jiřího Lammela, editora Stanislava Vosyky, fotografů Terezy Jirouškové a Tomáše Čermáka a tiskárny H. R. G. spol. s r. o.

foto k článkuVýtvarné vzdělání získal Sergej Iščuk v letech 1991 až 1995 na Povolžské akademii umění v Saratově, zásadní vliv na něj však měli o generaci starší nonkonformní umělci, zejména Viktor Fjodorovič Čudin, který mu zprostředkoval kontakt s evropským, především francouzským uměním. S poznáním toho, že mnoho z jeho uměleckých přátel nezískalo ani po uvolnění politických poměrů v Ruské federaci uznání, rozhodl se Sergej Iščuk z rodné země odejít; od roku 1996 žije a tvoří v České republice.

Zásadním inspiračním zdrojem se pro Sergeje Iščuka stávají lidé, kteří ho obklopují. Ve své výtvarné tvorbě zpracovává především téma ženského aktu. Žena pro něj však není pouhým erotickým objektem, ale symbolizuje naději a svobodu, představuje nositelku života i pokračovatelku lidského rodu. Na jeho plátnech se často v drobných nenápadných detailech objevují symbolické odkazy na aktuální společenské dění, ale i odkazy na dávné mytologické příběhy.

Žánrově se věnuje také zátiší. Maluje pivoňky či slunečnice v jejich plném rozkvětu s vědomím toho, že jednou odkvetou a uvadnou. Zaznamenává náladu a podobu míst, ve kterých žije. V tvorbě Sergeje Iščuka se tak střetávají modernistické tendence evropského malířství s respektem k ruským tradicím. Jeho obrazy přinášejí do současného světa optimismus i vizi o neustálém koloběhu života, jenž v sobě nese zmar a smrt, ale také tajemství a potěšení, vznešenost i něhu.

Malíř Sergej Iščuk oslaví své životní jubileum reprezentativní výstavou a novou publikací ~ iUmeni.cz ~

Sergej Iščuk: „Mé půlstoletí“
Regionální muzeum v Litomyšli