Umění dlouhého století virtuálně

Události - obrázek Národní galerie Praha a nadační fond Bohemian Heritage Fund společně připravily interaktivní virtuální prohlídku expozice 1796–1918: Umění dlouhého století, která zahrnuje některá z nejvýznamnějších děl ve sbírkách galerie. Virtuální prohlídka je k přístupná zdarma z webu Národní galerie Praha.

Virtuální prohlídka: ngprague.cz

Sbírková expozice byla nově uspořádána kurátory Ottou M. Urbanem, Veronikou Hulíkovou a Filipem Wittlichem a otevřena teprve v půlce listopadu loňského roku. Expozice 1796–1918: Umění dlouhého století vědomě a přirozeně spojuje domácí umění s tím zahraničním a uspořádává jej do tematických oddílů, v nichž spolu díla vzájemně komunikují. Vedle sebe se tak na výstavě objevují umělci nejen odlišných uměleckých názorů, ale i příslušníci velmi rozdílných generací, například Josef Mánes vedle Pabla Picassa, Josef Navrátil vedle Bohumila Kubišty či Antonio Canova vedle Franze von Stucka.

foto k článku„Naším cílem nebylo vytvoření nějakého dalšího uměleckohistorického kánonu, který by nově kodifikoval to zásadní, co bylo v průběhu 19. století na území Českých zemí vytvořeno. Takový přístup zákonitě opomíjí díla, která se do sbírky dostala formou nákupů či darů z jiných evropských regionů a která také zásadně ovlivňovala lokální situaci a vývoj na umělecké scéně. Expozice tedy ukazuje, co NGP v průběhu své více než 220leté existence shromáždila v širokém kontextu,“ popisuje Veronika Hulíková, jedna z kurátorů expozice a ředitelka Sbírky umění 19. století a klasické moderny.

foto k článkuBohemian Heritage Fund a Národní galerie Praha se rozhodly expozici zpřístupnit v době pandemie, která všechny galerie a další instituce uzavřela. „Současná pro kulturu nepříznivá doba si žádá nové zapojení, kreativitu a hledání možností, jak pomoci kultuře přežít. Naší ideou bylo zprostředkovat lidem zážitek z mimořádně kvalitní výstavy alespoň tak, jak jim to může online prostředí dovolit. Oslovili jsme proto odborníky na virtuální realitu a nasnímali výstavu takovým způsobem, jaký se používá ve všech významných světových galerií; tedy opravdu profesionálně,“ vysvětluje Lenka Lindaurová, umělecká ředitelka nadačního fondu Bohemian Heritage Fund, který virtuální prohlídku financoval.

foto k článku„V současné situaci se přirozeně snažíme maximum našich aktivit přesouvat online. Prostřednictvím sociálních sítí jsme ve spojení s našimi návštěvníky a příznivci a informujeme je o aktualitách galerie. Smyslem je, abychom pro ně zůstali otevřeni. Uzavření výstavních prostor nás inspiruje k urychlenému rozvíjení online aktivit, připravili jsme nové formáty a hledáme nové cesty, abychom mohli přinášet kvalitní obsah. Jedna z těchto cest se otevřela v rámci spolupráce s Bohemian Heritage Fund. Virtuální prohlídka 360° je pro nás premiérou!“ říká Anne-Marie Nedoma, generální ředitelka Národní galerie Praha.

foto k článku360° rozhraní procházet celou expozicí a interagovat s vybranými stěžejními díly, které si lze prohlédnout v detailu a přečíst si o nich více informací.

1796–1918: UMĚNÍ DLOUHÉHO STOLETÍ
Virtuální prohlídka: