Petra Tůmova - KOŠILE

Události - obrázek Petra Tůmová (*1978) vystudovala Výtvarnou školu Václava Hollara a pracuje v oboru grafického designu a DTP. V současné době žije v Kovárech u Kladna.

„V KOŠILÍCH“ Petry Tůmové je cítit symboliku, snovost, naivitu, melancholii i nadsázku. Ať už interpretuje Erbenovou baladou „Svatební košile“ nebo pohádkou Karla Čapka „O pyšné noční košilce“ či filmovou adaptací „Sedmero krkavců“. I vlastní fotografický archiv či textilie samotné Petru inspirují. V košilích jsou dva hlavní aspekty autorčiny tvorby, jedna je silná pochmurně laděná barevnost, kde ustupuje barva a vynořuje se atmosféra, divnost, tajemství, smutek… tak z druhé strany svítí a září čisté barvy a vlastní „divný“ obsah odkazující např. na africké umění, artbrut či surrealismus (Fridy Kahlo nebo Paula Gaugeina či Henry Russoe). Spojnice je zde košile, a jak sama autorka říká: „Košile na obrazech vyprávějí příběhy, nebo jen jsou – noční, svatební, společenská, spodní…“ Košili má oblečenou i pes, mimo jiné kromě figurální tématiky je u Petry Tůmové velká inspirace právě zvířecím světem a propojení lidského a zvířecího světa.

foto k článku„Počátečním impulsem k výstavě “KOŠILE” pro mě byla série obrazů podlouhlých formátů s motivy košil, přivedla mě k nim zajímavá textilní instalace. Postupně jsem přidávala další formáty a hledala inspiraci v literatuře (Svatební košile, Sedmero krkavců, O pyšné noční košilce), v rodinném archivu, v textiliích samotných… Košile na obrazech vyprávějí příběhy, nebo jen jsou – noční, svatební, společenská, spodní…“

foyer Divadla pod Palmovkou, Zenklova 34, Praha 8

Petra Tůmova - KOŠILE - www.iUmeni.cz ()

Rudolfinská akademie, Asociace starožitníků z.s. - Dvouletý rekvalifikační kurz s akreditací od MŠMT