PAF Olomouc 2019: Portrét

Události - obrázek Audiovizuální performance v husitském kostele, klubová noc v bunkru, představení pro jednoho diváka a desítky dalších projektů: PAF Olomouc začíná už za dva dny

Festival PAF Olomouc je jednou z nejprogresivnějších českých přehlídek současného vizuálního a zvukového umění. Letošní ročník se koná od 5. do 8. prosince, zúčastní se ho více než 100 hostů z 12 zemí, program čítá více než 80 programových bloků a odehraje se v 11 lokalitách napříč historickým centrem Olomouce. Tématem letošního PAFu je portrét – žánr, který s nástupem digitálních platforem zažívá nebývale dynamickou proměnu. Program přiblíží mj. fenomény zobrazování lidských i nelidských obličejů v současném umění nebo vztahu umělecké identity a anonymity tvůrců, a to nejen optikou světa současné vizuální a klubové kultury a teorie, ale také skrze výrazná díla experimentálního a animovaného filmu.

foto k článkuDramaturgie festivalu se dlouhodobě soustředí na projekty a umělce, kteří v Čechách doposud nevystoupili a kteří překračují hranice mezi různými sférami audiovizuálního umění. V tuzemské premiéře se představí kolektiv CURL, který chystá rozsáhlou živou performanci ve složení Mica Levi, Coby Sey, Brother May, dva koncerty odehraje britská pianistka Eliza McCarthy a poprvé se zde objeví také tvorba Zh Feveka, kanadského tvůrce bizarního světa lesklých amorfních objektů–bytostí. Fevekova výstava, kterou PAF představí v Galerii U Mloka, je jeho první evropskou instalací vůbec a na programu je i jeho nejnovější krátký film věnovaný rituálům banality neoliberálního kyberprostoru. Přednášku na akutní téma provázanosti digitálních technologií a čínské státní správy chystá filmová teoretička Olga Bobrowska, která přiblíží strategie indoktrinace a kontroly tamních obyvatel skrze sociální sítě a vizuální kulturu. Výjimečný projekt Insider, zkoumající chování lidského těla na hranici virtuální reality a fyzické přítomnosti, připravil pro PAF tým mexické multidisciplinární umělkyně Cristiny Maldonado a této mimořádně intimní performance se může vždy zúčastnit jen jeden divák. V průběhu festivalu bude fungovat nepřetržitá Herní zóna Já, portrét – prostor, jehož koncepci vytvořil Vojtěch Vaněk z brněnské FaVU VUT s Bohdanem Heblíkem, který pod přezdívkou Hranostajl patří mezi nejvýraznější postavy české scény okolo streamovací platformy Twitch. Zóna je kombinací živého herního studia a prostoru pro přednášky, mj. na téma fenoménu herních portrétů-avatarů, a diváci do ní budou moct vstoupit kdykoliv v průběhu otevírací doby festivalového centra. Umělkyně z New Yorku Carla Gannis přijíždí na PAF s několika projekty, představí například svou paralelní identitu C.A.R.L.A. G.A.N. a chystá také instalaci pro Galerii Véčko.

Cena Jindřicha Chalupeckého poprvé na PAFu

foto k článkuSlavnostní ceremoniál Ceny Jindřicha Chalupeckého 2019 je letos součástí programu festivalu PAF Olomouc a poprvé se odehraje mimo osu Praha-Brno. Vyhlášení proběhne v pátek 6. prosince od 20:00 v kině Metropol a ještě v průběhu večera jeho záznam odvysílá Česká televize na kanálu ČT Art.

O prestižní cenu pro umělce do 35 let letos soutěží Andreas Gajdošík, Baptiste Charneux, Marie Lukáčová, Pavla Malinová a umělecká skupina Comunite Fresca. Koncepci ceremoniálu připravili kurátoři PAFu společně s umělcem Michalem Pěchoučkem a filmovým režisérem Bohdanem Bláhovcem. Součástí společného programu PAFu a Společnosti Jindřicha Chalupeckého je také uvedení dokumentace projektu Sospiri laureáta CJCH 2018 Lukáše Hofmanna a projekce filmů umělkyně Tai Shani, která je v letošním roce nominovaná na cenu Turner Prize.

Socialistické plastiky v Husově sboru a klubová noc v bunkru

foto k článkuDůležitou součástí PAFu je oživování zapomenutých prostor ve struktuře města. Velkolepá zahajovací audiovizuální performance se odehraje ve čtvrtek 5. prosince v neoklasicistním trojlodním kostele Husova sboru. Duo Lišaj & Kolouch (hudebník Mikuláš Odehnal a ilustrátor Jan Šrámek) vystoupí s projektem Special Circumstances II, v němž se hutná abastraktní hudba Odehnala setkává s živě promítanými Šrámkovými vizualizacemi dnes již neexistujících soch a výtvarných objektů z doby reálného socialismu. Interdisciplinární umělec Matt Carter následně představí impozantní audiovizuální performance OUR EYES ON. Páteční klubová noc se odehraje v Krytu civilní obrany, vystoupí zde americký DJ Total Freedom, který svým eklektickým přístupem v průběhu uplynulých let radikálně překalibroval svět klubové hudby, se živým setem vystoupí objev elektronické scény posledních měsíců – jednočlenný projekt Evil Medvěd, dále rezident milánského klubového prostoru Macao Sense Fracture a DJ Levi. Jedna z dalších událostí festivalu diváky zavede do designového hostelu Long Story Short, kde bude promítnut snímek Dcera. Za něj jeho režisérka Daria Kashcheeva získala studentského Oscara.

Jiné vize Laury Amann

foto k článkuJediná Soutěžní sekce PAFu Jiné vize CZ se v průběhu let emancipovala v nejvýznamnější přehlídku současného českého umění pohyblivého obrazu. Soutěž je specifická procesem výběru finalistů – ty z přihlášených děl vždy vybírá hostující kurátor či kurátorka. Desítku finálních videí letos vybírala Laura Amann, kurátorka a architektka žijící ve Vídni. Amann je také kurátorkou skupinové výstavy finalistů, která se uskuteční v rámci PAFu v prostoru Atria ve Festivalovém centru. Finalisty a finalistkami Jiných vizí CZ 2019 jsou BCAAsystem, Veronika Čechmánková, Tereza Darmovzalová, Dalibor Knapp, Marie Lukáčová a Anna Remešová, Markéta Magidová, Alexandra Fabiana Mertová, Vojtěch Rada, Zbyšek Semelka a Ladislav Tejml. Kromě skupinové výstavy budou jejich díla uvedena v lineárním projekčním pásmu v kinosále.

Výstavy

Kromě již zmíněných Jiných vizí, Zh Feveka a Carly Gannis se na PAFu objeví také instalace videa vytvořeného avatarem/kou LaTurbo Avedon (9:16pm gallery), pro Galerii Monitor připravuje výstavu v londýně usazená španělská umělkyně Claudia Maté, v uliční galerii Vitrína Deniska bude instalován projekt vítězky Jiných vizí 2016 Lucie Rosenfeldové a dvoupatrový prostor Galerie XY ovládne fotografka a finalistka Ceny Jindřicha Chalupeckého 2014 Lucia Sceranková. Novinkou letošního ročníku PAFu je komentovaná procházka po všech výstavách PAFu, která proběhne v sobotu 7. prosince od 15:00.

Akreditace a vstupenky

Diváci si mohou zakoupit čtyřdenní a jednodenní akreditace a samostatné vstupenky na jednotlivé programové bloky. Čtyřdenní akreditace umožňuje vstup na všechny akce probíhající v rámci festivalu od 5. do 8. prosince 2019, jednodenní akreditace umožňuje vstup pouze na akce probíhající v rámci PAF Olomouc 2019 v průběhu konkrétního dne. Akreditace je možné koupit online v předprodeji přes GoOut a také v průběhu festivalu ve festivalovém centru, kde bude možné zakoupit i vstupenky na samostatné programové bloky za jednotnou cenu 100 Kč.

Kompletní program festivalu včetně časového harmonogramu a profilu zúčastněných a uvedených umělců je k dispozici na 2019.pifpaf.cz

PAF 2019: Portrét
Přehlídka filmové animace a současného umění
5–8·12·2019
Olomouc

PAF je kurátorská, publikační a distribuční platforma. Hlavní událostí je festival PAF Olomouc, dále pak PAF New York, PAF Praha, PAF Ostopovice. Publikace i zastupovaná díla a projekty jsou dostupná skrze www.pifpaf.cz

PAF Olomouc 2019: Portrét - www.iUmeni.cz ()

Časopis art antiques

Industriální topografie / Architektura konverzí