Od S do XL. Patrik Hábl vystavuje ve Zlíně velkoformátové malby

Události - obrázek V Galerii Václava Chada ve zlínském zámku je od 11.10. k vidění výstava obrazů a velkoformátových maleb Patrika Hábla pod názvem S/M/L/XL. Některá díla jsou zcela nová a vystavena poprvé. Výstava potrvá do 6. prosince.

foto k článku„V expozici S/M/L/XL se odráží zaujetí Patrika Hábla otázkou, zda obrazy potřebují mít své měřítko, poměr i správnou velikost. Návštěvníci se pak mohou u konkrétního díla zamyslet, zda existuje přímý vliv měřítka, obsahu a formy na diváka,“ uvedla mluvčí galerie Kateřina Martykánová.

Výstava obsahuje i Háblův nejmenší obraz Poutnice, který namaloval před dvaceti lety. „A ten samý motiv je pak zasazen i do většího měřítka,“ popsala Martykánová.

Pro Zlín vytvořil umělec venkovní instalaci

foto k článkuZlínský rodák měl desítky výstav v galeriích v různých zemích. Působí na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze a je členem sdružení Umělecká beseda a Hollar. Je známý také svými realizacemi v architektuře, které zasazuje do veřejného nebo do sakrálního prostoru, například v pražském kostele Nejsvětějšího Salvátora nebo stálé expozici středověkého umění v Anežském klášteře. Je také autorem instalace v expozici Umění Asie a starověkého Středomoří v Národní galerii v Praze.

foto k článku„I pro zlínskou výstavu si připravil neobvyklou instalaci. Před vstupem do zámku upoutá pozornost návštěvníků 21metrové plátno napnuté na sloupořadí. Velkoformátová malba zpracovaná experimentálními technikami a postupy využívá jako podklad netradiční materiál, který se obvykle používá k tvorbě reklamních bannerů,“ uvedla Martykánová.

foto k článkuPatrik Hábl (*1975, Zlín) je známý svými realizacemi v architektuře, které zasazuje do veřejného nebo do sakrálního prostoru. Vytvořil řadu prostorových vstupů současného umění do významných historických staveb, mezi nimi například intervence “postních obrazů” v akademickém kostele Nejsvětějšího Salvátora, intervence ve stálé expozici středověkého umění v Anežském klášteře nebo instalace v expozici Umění Asie a starověkého Středomoří v Národní galerii v Praze. Rád narušuje zaběhnuté postupy a nedělá mu problém vstoupit do architektury či veřejného prostoru, v níž zvládá velká měřítka, což prokázal v posledních realizacích. Háblovy prostorové realizace v architektuře se nedávno staly součástí Paláce Drn a rekonstruovaného Paláce Špork, navržené oceněným architektem Stanislavem Fialou v roce 2017. Jeho další umělecké vstupy do architektury lze nalézt v projektech Park Palmovka (Fišer+Aulík architekti, 2018), kde vytvořil monumentální obraz připomínající vodopád nebo ve Vinařství Lahofer ve Znojmě (Chybík+Kryštof Architekti, 2019), kde malby s názvem Vrstvy pokrývají celé klenby.

S/M/L/XL

foto k článkuAutor výstavy si klade otázky, zda obrazy potřebují mít své měřítko, poměr i správnou velikost. Proč jsou některé obrazy malé a jiné velké, zda může být malý obraz proveden následně ve velkém měřítku, nebo naopak. Existuje přímý vliv měřítka, obsahu a formy na diváka? Výstava je zároveň jakousi redefinicí malby, kdy je rám stahován plátnem a jinde je nahrazen cetrisovou deskou, oknem nebo samotným prostorem. Na výstavě se objevuje nejmenší obraz Poutnice, který vznikl před 20 lety. Ten samý motiv je pak zasazen i do většího měřítka.

Patrik Hábl S / M / L / XL
15.10. - 6.12. 2019

Od S do XL. Patrik Hábl vystavuje ve Zlíně ve… - www.iUmeni.cz ()