Nepokoje Jaroslava Diviše

Události - obrázek Z úvodního slova Pavla Konečného k výstavě v galerii GALAXIE v Kopřivnici

Jaroslav DIVIŠ (1981) se představuje v nově vznikající art brut galerii GALAXIE v Kopřivnici souborem výtvarných prací vzniklých zhruba v rozmezí posledních pěti roků.

Důraz v kurátorském výběru je kladen zejména na drobnější díla na papíře (koláže, asambláže, muchláže), ale zastoupeny jsou také expresivní gestické malby na plátně i menší trojrozměrné objekty, inspirované mnohdy tajemným a neklidným virtuálním světem počítačových her.

foto k článkuSmyslem výstavy (zahajující dramaturgickou linii této galerie zaměřenou na prezentaci současného autentického art brut) je ukázat obdivuhodnou šíři a košatost kreativity tohoto původního neškoleného tvůrce, pohybujícího se již několik roků na okraji současné české výtvarné scény a doslova překotně chrlícího z ulity svého nechtěného sociálního vyčlenění výtvarně svébytné, originální, vitální, barevně i formálně působivé syrové obrazové vzkazy, vynořující se z archetypální paměti, kořenící snad až někde hluboko v dávnověku.

foto k článkuDivišova imaginativní tvorba má daleko k popisnosti, literárnosti, jednoznačnému výkladu či kopírování a planému zmnožování odpozorovaných líbivých, ale obsahově a emocionálně vyprázdněných klišé. Kreativní princip, tak typický pro jeho práci, založený na nespoutané obraznosti, náhodě a intuici přináší pozoruhodné, vitální a originální výsledky, které ještě umocňuje jejich spojení se skrytostí a nenápadností samotářského autora, neambiciózně vzdáleného všem etablovaným strukturám současného uměleckého provozu.

Jaroslav Diviš

24. 5. 1981 narozen ve Vsetíně. Samouk, bez odborného vzdělání.
foto k článkuKreslíř, malíř, grafik, kolážista, básník, hudebník, žije a tvoří ve Vsetíně. Jeho tvorbu v počátcích ovlivnili především Alén Diviš, Vladimír Boudník, Michal Ranný, Antoni Tapies, Cy Twombly a další. Věnuje se hlavně kresbě, kombinovaným technikám, monotypům, obrazům a kolážím, s odkazem na věk dřeva a kamene (pravěk, městské pohanství). Ve své rozsáhlé tvorbě se zaobírá především sám sebou (člověkem a prvotním výtvarným projevem) a spletitými vztahy k okolnímu světu. Používá veškeré techniky bez omezení, informel, art brut, konceptuální umění, minimalismus atd. Uspořádal několik samostatných výstav svých děl ve Zlíně, Vsetíně, Opavě a Šumperku. Obesílá i společné výstavy u nás a v zahraničí. Ve své rozsáhlé tvorbě se zaobírá především člověkem a jeho spletitými vztahy k okolnímu světu. Hlukovou obdobu ticha šíří převážně samovydáváním (v omezeném nákladu CD, kazety, diskety), v okruhu čistě podzemním po celém světě. Občas publikoval sociální poezii na veřejných internetových stránkách (ojediněle v časopisech Psí Víno a VLAK).

Nepokoje Jaroslava Diviše
Vernisáž výstavy v pátek 20. října 2017 v 17:00 hodin.
Výstava potrvá do 19. listopadu 2017.