Venuše Ladislava Sutnara v Plzni

Události - obrázek Od 21.5. až do 6.8. 2015 budou v Galerii města Plzně k vidění výstavy s názvem Venuše a Inspirace Sutnar. Hlavním motivem děl jsou polonahé ženy, které jakoby s návštěvníkem galerie lascivně koketovaly za použití svých ženských zbraní – nalakovaných nehtů či rudě nalíčených rtů.

Z rozsáhlého díla výtvarného umělce světového významu, plzeňského rodáka Ladislava Sutnara, patří obrazy Venuší k těm nejzáhadnějším a nejvíce diskutovaným Sutnarovým projevům. Jsou průsečíkem dvou základních tendencí života a kultury, civilizace a společnosti 20. století.

foto k článku Prvou je všeobecná potřeba uplatnit dokonale funkční tvar, ať už se jedná o stroj, vnímání přírody, nebo lidského těla jako základ moderní kultury. Tou druhou tendencí bylo posunutí ideálu ženského těla do roviny sexuálního, masově působivého idolu. V šedesátých a v první polovině sedmdesátých let minulého století Sutnar vytvořil sérii kreseb, koláží a maleb, ve kterých obě tendence spojil. Vyšel z fotografií krásných, většinou téměř nahých dívek a žen, obrazů rozmnožovaných v nezměrném množství edic a výtisků dobových časopisů a podrobil je přísným kritériím tvaru založeného na geometrii a na dalších postupech výtvarného myšlení. Jak výstava dokládá, Ladislav Sutnar se stal osobností, která překlenula názorové hranice protikladných tvůrčích modelů a směrů, výtvarné klasiky i populární kultury moderní doby, expresivně založených obrazů velkých, geometricky utvářených ploch v malbě zvané Hard-edge i fluidum opiátu masové kultury zviditelněného do podoby provokativního civilizačního svědectví díky tvorbě Sutnarových žáků a následovníků v hnutí pop-artu, zejména díky americkému umělci pocházejícímu z rodiny slovenských přistěhovaslců Andy Warholovi.

Výstava, kterou připravil prof. Tomáš Vlček, shrnuje dosavadní poznání Sutnarovy tvorby a nově ukazuje její význam, a to při příležitosti prezentace Sutnarova díla v domě, ve kterém se Ladislav Sutnar narodil 9. listopadu roku 1897.

Ladislav Sutnar: Venuše

22.5.2015 – 6.8.2015

Ladislav Sutnar

foto k článkuLadislav Sutnar se narodil na konci 19. století a zemřel zhruba před třiceti lety v Americe, kam emigroval. Ženská psychika se ale během tak krátké doby příliš nezměnila, a tak na ni tato první samostatná výstava od umělcovy smrti nabízí velmi osvěžující pohled.
Sutnar se proslavil jako designér už v Čechách, v roce 1939 byl ale pověřen deinstalací československého pavilónu na Světové výstavě v USA a už se nevrátil. Jeho Venuše vystihují obecné ženské vlastnosti, přesto jsou z našeho pohledu trochu jiné, jsou „americké“ – mnohem více inspirované pop-artem, Marilyn Monroe a americkým kultem krásy obecně. Představují tak kulturu i nekulturu amerických symbolů krásy, které Sutnara inspirovaly.

Extravagance i prvky reklamy

foto k článkuI v USA umělec pokračoval v kariéře produktového a grafického designéra a měl stále velký zájem o umělecké ztvárnění interiérů. „Mnoha Sutnarovým obrazům se nedá upřít jistá míra dekorativnosti, Venuše přirozeně chápal jako doplněk moderního interiéru. O působení obrazu v interiéru se Sutnar intenzivně zajímal, sledoval rozšíření extravagantních pop-artových interiérů v šedesátých letech, které si za staticíce dolarů pořizovali sběratelé pop-artu,“ píše kurátorka výstavy Iva Knobloch ve svém příspěvku „Venuše jako utopický projekt“ v publikaci Americké Venuše.

foto k článkuSutnarova malířská tvorba je dodnes téměř neznámá. Je jí vlastní výrazná barevnost, která na první pohled připomíná někdejší svět reklamy i znaky designérského ztvárnění. Když Venuše vznikly, byl Sutnar téměř sedmdesátník. „Ve čtyřicátých a padesátých letech byl Sutnar v USA vytížen jako typograf a designér a na volnou tvorbu mu nezbývalo příliš času, energie a zřejmě ani ambicí,“ uvádí v publikaci „Byl Sutnar popArtista?“ Tomáš Pospiszyl. Až od roku 1960 podle Pospizszyla vytvářel koláže ženských aktů z barevných papírů.
Sutnarovy Venuše vystihují obecné ženské vlastnosti, přesto jsou z našeho pohledu trochu jiné, mnohem více inspirované pop-artem.

foto k článku„Od přelomu let 1963-1964 až do své smrti se Ladislav Sutnar malbě věnoval systematicky. Jeho výhradním námětem se staly Venuše, ženské akty navazující na serigrafie z alba The Strip Street. Pracoval většinou akrylovými barvami na sololitové desky,“ dodává Pospiszyl. Než obrazy vznikly, umělec si vytvářel precizní geometrické studie, koláže, pastely.

Manifest Joy-Art

foto k článkuJakoby s ironií umělec ztvárňoval až dětinská gesta žen, které si pohrávají s dojmy právě přihlížejícího voyeura a snaží se svými pohyby vyvolat v divákovi libé pocity. Zobrazené ženy tak činí rádoby mimoděk, tvář mají odvrácenu nebo zakrytou vlasy či baretem. Na konci sedmdesátých let byly Venuše vystaveny pod utopickým manifestem Joy-Art – šlo o umělecký mainstream pro 21. století. Ten měl představovat lepší život, zdravé a veselé občany a zároveň zdůrazňovat novodobé pozitivní vlastnosti - akčnost a komunikativnost.

Název: Ladislav Sutnar - Design in Action (angl.)
Autor: Sutnar, ilustroval Ladislav Sutnar
Rok vydání: 2003