„Zářící metropole umění“. Mnichov v Plzni

Události - obrázek Překvapivé objevy, obrazy dosud nikdy nevystavené, poklady vypůjčené od soukromých sběratelů… čtyři roky vznikala výstava s názvem Mnichov - zářící metropole umění 1870-1918. Od 28. ledna do 6. dubna ji můžete vidět v Plzni, Evropském hlavním městě kultury 2015.

foto k článku Na výstavě budou zastoupeni umělci představující slavnou malířskou mnichovskou školu, mnichovský Jugendstil, avantgardní hnutí skupiny Der Blaue Reiter. Jsou mezi nimi jména jako Carl Theodor von Piloty, Gabriel von Max, Franz von Lenbach, Wilhelm Leibl, Franz von Stuck, Vasilij Kandinskij, Alexej von Javlenskij nebo Paul Klee. Výstava zahrnuje i tvorbu českých umělců působících v Mnichově té doby – Václav Brožík, Alfons Mucha, Joža Uprka, Jakub Schikaneder, Emanuel Krescenc Liška, Ludvík Kuba, Jan Autengruber a další.

foto k článkuTermín „zářící metropole umění“ v názvu výstavy je převzat ze známé novely Thomase Manna Gladius Dei z roku 1902. Mnichov získal v druhé polovině 19. století pověst jednoho z hlavních evropských uměleckých center, zejména když se malířství mnichovské školy stalo mezinárodně uznávaným a oceňovaným fenoménem. Mnichov byl vyhledáván mladými umělci z celého světa, mezi nimiž měla silné zastoupení česká komunita. Umělci ze zemí Koruny české tam získávali vzdělání buď na Akademii umění, nebo v soukromých výtvarných školách. Mnichov pro ně představoval alternativu k pařížskému školení, nebo jeho předstupeň, v rámci střední Evropy však předstihl další umělecká centra, jakými byly Praha, Vídeň, Berlín a jiné. Po nástupu secese v 90. letech 19. století se specifický koncept mnichovské školy transformoval do pluralitního spektra uměleckých tendencí. Ty se pak staly zárodečnou půdou pro vystoupení modernistů a avantgardistů v prvních decenniích 20. století. Pro české výtvarné umělce byl Mnichov až do konce „dlouhého 19. století“ za I. světové války nadále mimořádně přitažlivý. Umění se tu těšilo výsadnímu postavení, neboť už za doby krále Ludvíka I. se stalo důležitou součástí politické reprezentace Bavorska a umělci, z nichž mnohým bavorské království udělilo šlechtické tituly, získali mimořádný společenský status. Některé obrazy měly takovou odezvu u publika, že byly nazývány senzačními, a dík této popularitě mohly být prezentovány na mnoha místech samostatně.

foto k článkuK výstavě vydává Západočeská galerie v Plzni a nakladatelství Bárta & Bárta stejnojmennou česko-německou publikaci, na jejíž přípravě se podílel tým českých a německých odborníků vedený historiky umění Alešem Filipem, (Masarykova univerzita v Brně) a Romanem Musilem (ředitel Západočeské galerie v Plzni).

Výstava, otevírající pro českého diváka málo známou kapitolu v dějinách středoevropského umění, je v Masných krámech v centru Plzně otevřena do 6. dubna.

Název: Mnichov – zářící metropole umění 1870-1918
Autor: kolektiv autorů