Umění falzifikace: myšlení, motivy a metody padělatelských mistrů

Recenze - obrázek Je mistrem i ten, kdo dokáže napodobit nejslavnější umělce? Pokud totiž chcete vytvořit dílo z Van Goghova repertoáru, bude to pěkný kus práce. Možná právě proto je zajímavé, u kolika vystavovaných děl v renomovaných galeriích světa není jejich pravost tak docela jistá.

Ponořte se do světa umění z trochu jiné stránky a objevte nejslavnější falzifikace, divili byste se, co všechno se za jejich vznikem skrývá!

foto k článkuNakladatelství Kniha Zlín doplnilo svou edici o umění dalším dílem a opět nešláplo vedle. Jednotlivé kapitoly novinky Umění falzifikace vás provedou poutavými příběhy světových padělatelů a osvětlí vám, co je vlastně k jejich činnosti vedlo. Nenechte se zmást, peníze povětšinou nehrají hlavní roli. Dozvíte se, jak jejich díla vznikala, proč byla z počátku považována za pravá a jak byla nakonec odhalena. Mnozí padělatelé se nakonec stali pro svá falza slavnými a jejich díla se na trhu vyšplhala vskutku vysoko. Přiznejme si, že málokdo je natolik zdatný, aby dokázal věrně napodobit takové velikány jako je Leonardo da Vinci, Albrecht Dürer či z modernějších Andy Warhol.

foto k článkuVe světě falzifikací se najednou neobjeví nová Noční hlídka, padělatel většinou pouze napodobuje umělcův styl a vytvoří dílo nové, které se pak považuje za znovuobjevené. Samozřejmě se používají podobné barvy, materiály a prostředky. Klobouk dolů před těmi, kdo dokáží klamat na takové úrovni. Ne všichni však chtějí od začátku tvořit pouze dokonalé kopie, a tak se dozvíte i o vtipálcích, kteří do svých padělků schválně zakomponovali pro danou dobu naprosto nevhodné předměty či postavy a pouze se bavili při čekání na toho, kdo je odhalí. Mně osobně nejvíce potěšil Hans van Meegeren, který za druhé světové války prodával padělky Vermeera Hermannu Göringovi, přece byste někomu takovému nedali originál. Za tento podvod se mu pak dostalo i patřičného uznání veřejnosti.

Pokud se o umění zajímáte, ale nepovažujete se za zrovna velké znalce, bude vás tato kniha určitě bavit. Je psána lehce a čtivě, nebude vás zatěžovat zbytečnými podrobnostmi ani krkolomnými odbornými pojmy. Ke každému příběhu naleznete také obrazovou přílohu, která vám ukáže jak padělky, tak na porovnání i samotné originály. Potěší tedy hlavně laiky zapálené do dějin umění, ale bát se jí nemusí ani úplní začátečníci.

autorka: Tereza Ročková

Název: Umění falzifikace
Autor: Charney Noah