Filmové plakáty – sběratelská vášeň

Aukční zpravodajství - obrázek

Plakáty z někdejšího socialistického Československa mají nemalou uměleckou hodnotu. Přední čeští a slovenští výtvarníci se při jejich tvorbě takříkajíc umělecky „vyřádili“. To činí československé plakáty nejen unikátními, ale i sběratelsky cennými.

Vyznejte se ze své lásky k filmu a promítněte ji na zdi svého obydlí. V raných dobách kinematografie sloužily plakáty výhradně jako reklamní poutače, které kolemjdoucí lákaly do útrob biografu stejným způsobem jako menu vystavená před dveřmi restaurací. Postupně se vypracovaly na pozici sběratelského artiklu a jejich poslání informovat nahradil úkol těšit oko a duši.

foto k článkuMagie poutače spočívá ve schopnosti zvěčnit v jediném statickém obraze atmosféru celého filmového příběhu. Je jako titulní strana filmu, v níž se snoubí láska dvou základních prvků vizuální kultury: filmu a grafiky. Zatímco některé plakáty lákavě mrazí, jiné přetékají barvami, další publikum tahají na šňůru informací a ostatní vám nadělí jen datum premiéry a rozbalení obsahu si nechají na jindy.

foto k článkuFilmové plakáty jsou v posledních letech mezi sběrateli velmi žádané i ve světě. V aukčním domě Heritage byl v roce 2017 vydražen originální filmový plakát ke snímku Dracula z roku 1931. Zájemce za něj zaplatil 525 900 amerických dolarů. Šlo tehdy o nejdražší vydražený plakát na světě. Předchozí rekord držel filmový plakát Casablanca, za který v roce 2016 zaplatil neznámý sběratel 478 000 dolarů. Stejnou částku zaplatil i sběratel, který v listopadu 2014 vydražil plakát k filmovému hororu Příšerné stíny (London After Midnight), natočeného v roce 1927.

foto k článkuSymbolicky na Halloween, v předvečer svátku Všech svatých, se v aukční síni Sotheby s v roce 2018 dražil skutečně strašidelná memorabilie. Za vyvolávací cenu 950 tisíc dolarů zde byl k mání originální plakát k filmu Mumie z roku 1932.

Fenomén československého filmového plakátu

foto k článkuPro československé výtvarníky byly plakáty hlavně způsobem obživy. V éře socialismu nemohli tvořit svobodně, a proto mnozí z nich, kteří odmítali se podřídit státem diktovaným pravidlům socialistického umění, se uchýlili k užité grafice, která byla pod menším tlakem komunistické cenzury než volné umění. Kreativitě nahrávala i absence komerčního tlaku. Do kin šlo mnohem méně filmů než dnes, zvláště těch hollywoodských, takže jejich propagace nebyla tak důležitá. „Nic, kromě ideologických zásahů cenzorů nebránilo rozvoji estetických kvalit plakátů, kterými se stát mohl pyšnit na zahraničních přehlídkách," říká znalkyně českého plakátu Marta Sylvestrová z Moravské galerie.

Výstava Český filmový plakát 20. století v Moravské galerii

V Moravské galerii se na téma český filmový plakát konala v roce 2002 veliká výstava.

foto k článkuDivácky atraktivní výstava seznámila veřejnost s výtvarně pozoruhodnými a sběratelsky vysoce ceněnými plakáty k českým i zahraničním filmům uplynulého století. Výstava uvedla vedle známých titulů, jako je např. Rottrův plakát Ekstase nebo česká verze k americkému King Kongovi, další vzácná, dosud nepublikovaná díla, vybraná ze sbírkového bohatství Národního filmového archivu, UPM v Praze a MG v Brně. Konala se za podpory Nadace Českého fondu umění, Ministerstva kultury ČR, Nachis s.r.o. a Swann Galleries New York.

K výstavě lze stále zakoupit katalog v anglickém jazyce. Objednat lze ZDE".

Filmový plakát dříve a dnes

foto k článkuRozdíl oproti současným poutačům je nepřehlédnutelný. Styl dnešních plakátů určuje Hollywood a veškerá kreativita většinou končí u fotky hlavní hvězdy, pro jistotu s výrazně vytištěným jménem. Spodek plakátu bývá pokrytý množstvím nesourodých tiskových informací včetně sponzorských log. Jeden globalizovaný a unifikovaný návrh potom obletí celý svět. O to víc vyniká půvab československých plakátů. Působí vyváženě, čistě, výtvarně. Jsou na nich koláže a fotomontáže, v kombinaci s litografií. Písmena jsou však vedlejší, stručná, malá, často odsunutá na okraj. Prostor dostávají grafické experimenty, stejně jako ve volném umění šedesátých let, jenže na plakátu nesmí chybět pointa, výtvarná zkratka, která se dotýká filmu.
Tak například malíř Karel Vaca vytvořil ke slavné americké komedii Hádej, kdo přijde na večeři plakát, který by dnes žádný hollywoodský distributor nedovolil. Nejenže na něm není fotografie hlavní hvězdy filmu Katherine Hepburnové, ale je navíc téměř "prázdný". Na červeně nabarvené ploše svítí jen čistý talíř s příbory. K Felliniho filmu Sladký život Vaca zase použil siluetu italské dámy z renesančního obrazu a do její hlavy přidal můru.

V posledních letech se o exempláře z této éry začali zajímat i sběratelé v zahraničí. Cení si jich právě pro jejich umělecké kvality.

Aukce filmový plakátů

foto k článkuFilmové plakáty si můžete pořídit již od pár stokorun. Jejich prodejem se zabývají jak specializované obchody – u nás jeden z nejznámnějších např. Terryho Ponožky nebo nebo i některé aukční síně zařazují pravidelně plakáty do svých nabídek.

Nejbližší taková aukce se koná v on-line aukční síni Artia, která aktuálně nabízí hned několik stovek československých filmových plakátů. Najdete zde plakáty takových výtvarníků jako Kája Saudek, Petr Sís, Milan Grygar, Dimitrij Kadrnožka, Olga Vyleťalová Poláčková, Libor Fára, Zdeněk Ziegler, Josef Vyleťal, Petr Poš, Stanislav Vajce, dalších.

Termíny aukcí:
Filmové plakáty I. - Originální filmové československé plakáty 20. století, konec dražby 27.5.2019
Filmové plakáty II. - Originální filmové československé plakáty, konec dražby 3.6.2019