Běžet s domy - David Vávra

Architektura - obrázek David Vávra je nejen známý herec a popularizátor architektury (cyklus Šumná města a Šumné stopy s Radovanem Lipusem), ale je také architekt. Brněnská repríza výstavy Davida Vávry, jež připravila Galerie Jaroslava Fragnera, přináší ohlédnutí za jeho architektonickou a výtvarnou tvorbou.

„Když jsem viděl tatínka za rýsovacím stolem, prohlásil jsem, že bych chtěl být také architektem. V devíti jsem tlustými fixami, které podmanivě voněly, kreslil hotely, kavárny, vlaky, řeky, ba i Vinetúa. Pak mne začali vychovávat učitelé výtvarné výchovy a nalézal jsem nedostižné vzory v historii světového umění. Asi ve třiceti jsem pocítil touhu navrátit se do tvůrčí volnosti čtyř let a po zbylých třicet let se o to pokouším. Je to mnohdy závod, přespolák, úprk s překážkami, triatlon, maraton, zkrátka běžet s domy,“ vysvětluje název výstavy architekt.

foto k článkuNa výstavě bude k vidění několik desítek realizací z tvorby jeho ateliéru, mezi nimiž návštěvníci naleznou nejen množství realizovaných novostaveb, interiérů a rekonstrukcí, ale také architektonická řešení expozic nebo scénografických návrhů. Vybrané stavby, prezentované i formou modelů, tak doplní originály skic a plánů k nerealizovaným či dosud nedostavěným projektům, koláže, ale i scénografické návrhy divadelních her.

Výstava vznikla k Vávrově letošnímu životnímu jubileu a její součástí je také dokument Putování Davida Vávry ve vlastních stopách.

„Šedesátka je ale čas určité horské prémie, kdy je třeba zastavit, slézt z kola a podívat se do údolí. Také tak činím a třídím práce na různé výstavy. Za pět dní jsme natočili dokument, k utřídění materiálů paradoxně přispěl i prasklý roháček o dvě patra výš nad mým ateliérem. Voda vyplavila několik desetiletí zapomenutých skic, kreseb a projektů. Ve spadané omítce se válely kusy potrhaného papíru, s nímž připlouvaly již ztracené úkoly, situace a lidská střetnutí. Tato potopa přispěla k chuti najít stopy minulosti a vystavit je, “ říká David Vávra.

foto k článkuVýstava DAVID VÁVRA – BĚŽET S DOMY bude otevřena od 13. prosince 2017 do 28. ledna 2018 v Galerii Architektury Brno, Starobrněnská 18.

foto k článkuDavid Vávra (9. 3. 1957) vystudoval architekturu na ČVUT v Praze a pražské Akademii výtvarných umění a absolvoval stáž v Paříži. V letech 1985–1989 pracoval jako projektant v družstvu DRUPOS a od roku 1990 vede vlastní ateliér společně s Kateřinou Vajčnerovou, Robertem Daňkem a dalšími. V letech 1986–1990 se jako člen DNA /Dílna nejmodernější architektury/ účastnil výstav Urbanita 86, 88 a 90.
V roce 1997 obdržel s Františkem Skálou Zvláštní cenu Interiér roku za restauraci Akropolis, v roce 2004 Grand Prix České architektury v kategorii Výtvarné dílo v architektuře za osazení sochy Franze Kafky na Starém Městě v Praze a v roce 2008 byl nominován na cenu Klubu za starou Prahu za novou stavbu v historickém prostředí za Lávku s vyhlídkovou věží v Chebu

Výběr realizací na výstavě:

Rekonstrukce veřejných staveb: pokladna a foyer Divadla v Celetné – Kašpar, Kulturní dům Dobeška – Praha, Švandovo divadlo – Praha, Městské divadlo Kladno; CCV – Městská knihovna – Hradec Králové

foto k článkuInteriéry: restaurace kapely Tři sestry: Na Staré kovárně v Braníku – Praha-Holešovice, Bar Práce – Praha Holešovice, Na Staré cihelně – Praha-Kobylisy, Železná Sparta – Praha-Holešovice, Na Staré sokolovně – Praha-Braník, Na Staré ráně – Praha-Vysočany; Akropolis – Praha /s Františkem Skálou/, Restaurace Podskalská celnice na Výtoni – Praha, Vinotéka – Černošice, Pivovar U Dobřenských – Praha-Staré Město; Pytloun Grand Hotel Imperial – Liberec, pokoj Ještědský a Jizerský

RD a vily: Praha-Hodkovičky, Vrchlabí, Nučice, Nová Paka, Jevany, Vila Kamila, Alternativní bydlení – Hrádek nad Nisou (konverze vodárny), Bytový dům s restaurací – Vrchlabí

Stavby pro handicapované: Stacionář Letohrádek Vendula – Horní Bezděkov, Dílna Eliáš, stacionář pro tělesně handicapované – Praha, Chráněná dílna – Jedličkův ústav – Praha-Vyšehrad

foto k článkuDrobná architektura, veřejná prostranství: Hřiště Dobeška – Praha-Braník; ZOO Praha – dětský koutek /divadelní scéna, hřiště, dřevěná archa/; Vyhlídka Dobeška – Praha; Lávka s vyhlídkovou věží – Cheb; Hřbitov Slavín – Praha-Vyšehrad, parková úprava /zábradlí, pumpa, pítka, koše/; Socha Franze Kafky /Jaroslav Róna/ – Staré Město/Josefov, osazení, řešení přiléhajícího parku; Památník – Valdice, osazení sochy Jiřího Sozanského; Osazení sochy Mytická loď Jaroslava Róny – Bratislava /SK/

foto k článkuSakrální architektura: Sborová místnost Českobratrského evangelického sboru – Praha-Pankrác, interiér; kostel ČCE – Praha-Modřany, rekonstrukce; kaplička /meditační prostor/ – Brzina; vězeňská kaple – Světlá nad Sázavou, interiér; vězeňská kaple – Plzeň-Bory; zázemí evangelického kostela – Praha-Braník

Muzea a expozice: Galerie 4 – Cheb; Muzeum krajky – Vamberk; Muzeum Vyškovska Aloise Musila; Africké muzeum Dr. Emila Holuba – Holice; Gotický sklep NKP Vyšehrad – Praha

Architektonické řešení výstav: Antonín Raymond 7×, 120 let Muzea hlavního města Prahy, Pražské biografy, Mystérium věže, Vojtěch Preissig, Literatura bez hranic, Pražské kavárny, Údolí stínů, Zachráněná díla Národního divadla, Výstava Praha/p>

Běžet s domy - David Vávra - www.iUmeni.cz ()

Další architektura

Kázání proti hříchu spěšnosti