Liberec získal přestavbou lázní galerii světové úrovně

Architektura - obrázek

Liberec se může pyšnit galerií světové úrovně. Díky rekonstrukcí bývalých lázní za je nejmodernější v celé zemi, řekl novinářům ředitel Oblastní galerie Jan Randáček. Veřejnosti jsou nové prostory přístupné od 28. února 2014.

"Návštěvník tady najde nejen kvalitní umělecké dílo, ale myslím si, že také prostředí, které se mu bude líbit a které ho nezklame," uvedl Randáček. Podle něj se řadí galerie na špičku minimálně na domácí scéně. "V Česku najdeme galerie, které jsou větší či jsou hezky zrekonstruované nebo mají unikáty ve svých sbírkách. Trochu nekriticky si myslím, že naše galerie nabízí všechno toto dohromady a že v tomto směru je asi jediná v České republice," prohlásil.

foto k článkuLiberecké městské lázně na Masarykově ulici patří ve městě k nejcennějším památkám. Postaveny byly v letech 1900 až 1902 podle projektu vídeňského architekta Petra Paula Branga. Historická budova byla léta prázdná a město pro ni hledalo využití. Nakonec se radnice domluvila s krajem, aby sem přesunulo galerii působící v prostorově a technicky nevyhovujícím novorenesančním paláci.

foto k článkuStěhováním získala galerie zhruba dvakrát větší výstavní prostor, depozitář a také lepší zázemí pro zaměstnance a veřejnost. Součástí galerie je i prodejna a kavárna. Od stěhování očekává galerie i vyšší návštěvnost, loni do ní zavítalo přes 15.000 lidí. "Naší snahou bude, aby si tady každý našel svoje. Ukážeme, jak staré umění, tak i současný art," uvedl Randáček. K lepšímu prožitku má napomoci i osvětlení, jež se řadí k nejmodernějším na světě. "Jsme jednou z mála galerii v Evropě, která má celé osvětlení z led diodových světel. Je šetrnější k uměleckým dílům a nabízí lepší vnímání obrazu," vysvětlil Randáček.

foto k článkuPrvní hlavní výstava byla věnována plavání, symbolizovala tím minulé a současné využití budovy. Tvořily ji obrazy, plastiky, artefakty i video. Galerie také ukáže několik nových stálých expozic. Jedna je věnována významnému libereckému sběrateli a mecenáši Heinrichu Liebiegovi, další se zaměřují na historii lázní a galerie, umění českých Němců či holandské mistry 16. až 18. století.

Oblastní galerie v Liberci je sbírkově pátá největší v zemi. Má na 2000 obrazů, přes 16.000 grafik a kreseb a zhruba 3000 plastik a dalších předmětů.

Liberec získal přestavbou lázní galerii světové úrovně ~ iUmeni.cz ~