Revolver Revue 85/2011

Autor: Česky2011Revolver Revue

Revolver Revue je český čtvrtletně vydávaný kulturní časopis založený v roce 1985 pod názvem Jednou nohou. Od roku 1986 vychází pod svým současným jménem. Pod značkou časopisu jako Edice Revolver Revue vycházejí od roku 1988 také knihy.

148 
včetně dph
skladem

Doporučená cena 178 Kč - SLEVA

Jazyk: Česky  Rok:   ID: b00369  Hmotnost: 0.35 kg  Vazba: brožovaná  Počet stran: 264  Rozměr: 160 x 240 mm  Nakladatel: Revolver Revue
  • Doprava od 95 Kč
  • Výdejní místa od 69 Kč
  • Osobní odběr ZDARMA
  • Doprava ZDARMA od 2500 Kč
informace ke knize

Detail knihy - Revolver Revue 85/2011, kolektiv autorů

Zimním číslem RR procházejí ukázky z dnešních autorských knih. „Já chtěl tlustou zatuchlou bichli s pokřiveným písmem na potrhaném zažloutlém papíru,“ říká o počátcích své knižní tvorby Pavel Pech alias Josef Koudelka, kterého nejen Miroslav Kromiš pokládá za současného pokračovatele váchalovských tradic. Autorským knihám se věnuje také stálý spolupracovník RR Jan Čumlivski – představujeme jednu z nejnovějších, která se jmenuje Jesus Gym a obsahuje „70 výjevů z obalů potravin, nočních neonů a příbalových letáků“. Knihu si vytvořil i malíř Mirek Kaufman a inspiroval se při tom básněmi Ivo Vodseďálka.

„Můj milý, neexistují žádné náhody, a já měl ty obrazy vidět, měl jsem je vidět v tuto hodinu a v tomto rozbouřeném rozpoložení, v této souvislosti,“ píše v jedné z krátkých próz, které RR v češtině otiskuje vůbec poprvé, Hugo von Hofmannsthal, básník, prozaik, dramatik a esejista, patřící k nejvýznamnějším rakouským umělcům 20. století. Před sto lety vznikla jeho dvě zřejmě nejproslulejší díla, libreto k opeře Růžový kavalír a mysterijní drama Jedermann (Kdokolivěk), jímž je každoročně zahajován Salcburský festival – toto výročí volně připomínáme blokem z Hofmannsthalovy tvorby, který připravila a uvádí Lucie Merhautová. Uzavírá ho několik překladů slavné básně Mnozí arci, již spisovatel a literární kritik Albert von Schirnding přirovnal k benátské lodi, která „vyzdobená cennými slovy a vzácnými obrazy proplouvá jemně zčeřeným živlem jazyka“.

Domácí prózu tentokrát zastupuje ukázka z nového románu Jiřího Hájíčka Rybí krev, v němž hrdinka v doslovném smyslu zakouší ztrátu půdy pod nohama, a povídky Renaty Bellingerové, která je veřejnosti dosud známá jen jako autorka knížky pro děti: „Biomasa tedy stojí trochu rozpačitá a zaražená před supermarketem. Čeká, co bude, neví, co ji čeká. Ale jedno ví jistě, bude to strašné. Za chvíli přichází Benzín pohupujícím se krokem a v ruce přináší CD přehrávač, má odhalenou hruď a na ní vyzývavě září zlaté řetězy s přívěsky.“ Průřez vrstvou postřehů sedimentujících na dně paměti opatřila Ivana Myšková případným názvem Mořský sníh. Ze současné české poezie otiskujeme ukázky z tvorby
Vratislava Färbera, Víta Kremličky a Štěpána Kuchleie.

Jan Kloss se věnuje designu, fotografii, hudbě i „cyklistice v trochu jiné rovině“ a v zimní RR obrazem a slovem referuje o tom, čím je pro něj New York těchto dnů. Cyklus Ateliéry pokračuje návštěvou u Jiřího Kovandy. „Otevřenost ke všem formám umění“ deklarují Daniel Hanzlík a Pavel Mrkus, s nimiž o cestě od tradičních výtvarných médií k digitálním technologiím hovořil Petr Vaňous. Petr Babák představuje „mlaďochy“, pohybující se pod hlavičkou Oldschool „na širokém poli vizuální komunikace“, zatímco Karel Haloun se v pokračování svého seriálu o designu obalů hudebních nosičů vrací do sedmdesátých let. Romana Laubeho zaujaly nepálské legendy i hippie příběhy O pivním bohu Bhajrábovi.

Číslo obsahuje i kritický Couleur a další z esejů Pavla Kaliny, který se tentokrát věnuje fenoménu veřejné knihovny v současném světě a dochází k závěru, že její „osou by vždycky mělo zůstat individuální, tiché a soustředěné čtení“. „Pokud by knihovna měla být jen jiným typem hypermarketu,“ čemuž dnes leccos nasvědčuje, „pak by snad bylo lepší knihovny zapálit.“