SUCK THE SACK

Výtvarné umění 11.9.2020 - 7.10.2020 • Betlémské náměstí 8, Praha, Česká republika

Veronika Bromová, Milena Dopitová, Maud Kotasová, Petr Lysáček, Jan Matýsek, Karel Nepraš, Dita Pepe, Václav Stratil, Margita Titlová Ylovsky.

Výstava s poněkud provokativním názvem se obrací k fenoménu těla a tělesnosti, ale dotýká se i řady dalších témat, která s tělesností přímo souvisejí, jako je identita, sexualita, smyslovost, intimita či překračování hranic soukromého a veřejného. Tělo a tělesnost patří k nadčasovým tématům a k nejdůležitějším zdrojům inspirace vůbec, jež se v umění objevují od nepaměti. Avšak tělo jako prostředek vyjádření v přímé, nezástupné podobě, nikoli ve smyslu námětu či pouhého nositele symbolických obsahů, se začalo v českém umění prosazovat teprve po polovině 20. století. Když pomineme průkopnická surrealistická řádění Václava Zykmunda a skupiny Ra z poloviny 40. let, která v tehdejším umění nenašla adekvátní pokračovatele, jedná se především o body artové akce a performance ze 70. a 80. let (P. Štembera, J. Mlčoch, K. Miler, V. Havlík, T. Ruller, V. Ambroz, M. Titlová Ylovsky ad.). Jako jedno z dominantních témat výtvarného umění se pak téma těla a tělesnosti prosazuje v uměleckých projevech 90. let, která představují jádro, z něhož výstava Suck the Sack vychází. Tvorba umělců jako Nan Goldin, Cindy Sherman, Mat Collishaw, Jake a Dinos Chapmanovi nebo Damien Hirst ostatně nebyla v 90. letech v našem prostředí ničím neznámým. Cílem této výstavy je tak poukázat na širokou problematiku těla a tělesnosti v umění prostřednictvím tvorby vybraných autorů od 90. let až do současnosti. Otevírání politických i kulturních hranic v nové situaci porevolučních 90. let, jimž předcházelo postmoderní narušování hegemonie velkých ideologií a mýtů, s sebou přinášelo potřebu jedince hledat nový vztah ke skutečnosti i k sobě samému. Velmi často se přitom umělci obraceli k formě autoportrétu, který nejenže umožňuje pohyb na hranici intimního a veřejného, ale také poskytuje jedinečnou možnost proměny subjektu autora v objekt a tím i tehdy velmi aktuální distanci od vlastního díla. Setkání autora s obrazem sebe sama je tedy možné vnímat nejen jako způsob vyjádření určitého postoje ke světu a k sociálnímu prostředí, ale i jako jeden ze způsobů, jímž autor s potřebným odstupem získává možnost sledovat sám sebe z pro něj nezvyklé perspektivy, kterou může podle svého naturelu různě manipulovat a činit předmětem hry.

SUCK THE SACK


Další události

Výtvarné umění

Elmgreen & Dragset: READ

16.11.2023 - 15.4.2024
Praha · Kunsthalle Praha

V rámci své první samostatné výstavy v České republice promění umělecké duo Elmgreen & Dragset prostory Kunsthalle Praha v imerzivní prostředí.

Detail
Výtvarné umění

Roman Brichcín – Večer v ateliéru

27.3.2024 - 18.4.2024
Praha · Galerie Art Praha

rádi bychom Vás za Galerii ART Praha informovali o chystané výstavě malíře Romana Brichcína s názvem Večer v ateliéru. Kurátorkou výstavy je Silvia L. …

Detail
Výtvarné umění

 Milan Knížák: Broken Mind

7.3.2024 - 18.4.2024
Opava · Galerie Cella

Výstava v Galerii Cella se zaměří na Knížákovu tvorbu spojenou se zvukem

Detail
Fotografie

Laboratoř Jaroslava Kučery

20.2.2024 - 18.4.2024
Zlín · Galerie G18 ve Zlíně

Výstava Laboratoř Jaroslava Kučery ukáže práci kameramana jako tvůrčí a uměleckou.

Detail
Užitné umění

Jubilejní 50.Veletrh starožitností Antiq …

18.4.2024 - 21.4.2024
Praha · Asociace starožitníků

Tématem jarního jubilejního již 50. veletrhu bude Skrytá hodnota starožitností - UDRŽITELNOST a slavnostní atmosféru doplní bohatý doprovodný program.

Detail