02.05.2016 - 06.06.2016Výtvarné umění
Kateřina Černá vystudovala ateliér Karla Součka na AVU. Její obrazy, loutky a knihy si ale nesou od počátků jemný, ženský rukopis, který se v ničem nepodobá tvorbě jejích spolužáků a pedagogů.
Bylo by možné přiřadit ji k naivistům. Přesné označení to ale není. Je prostě Kateřinou Černou. Prostořekou a vtipnou, bezelstnou dívkou ze stran knížek. A je to záměr, stylizace, která je Kateřině vlastní, lyrický svět - milý a ženský, který stvořila a kam nás zve.První knížky Kateřiny Černé vznikají na počátku šedesátých let a plynule navazují na předchozí tvorbu malířky a loutkářky. Jde zprvu jen o drobné sešitky, ručně vázané a psané i kreslené redisperem. Teprve později vznikají knížky větší, čím dál častěji tištěné technikami leptu či linorytu a ručně kolorované.
Rukopis je pro ně ovšem zcela charakteristický. Pouze zřídka používá Kateřina Černá psací stroj. A tak, podobně jako Andy Warhol zacházel v dětských knihách s rukopisem své matky, je i u ní právě ozdobný rukopis součástí koncepce.
Do květnové Poličky Archivu výtvarného umění se kompletní knižní tvorba Kateřiny Černé ani zdaleka nevejde. Vybrali jsme pro vás tedy jen pár ukázek.
Anna Pleštilová