Nové výstavy v galeriích na Pragovce zkoumají médium textilu i lidské touhy. Zahájí je umělecká slavnost Zažít Pragovku jinak.

Události - obrázek 17. září zahájí galerie na Pragovce poslední výstavní dějství celoročního cyklu nazvané Lidé jsou křehké bytosti, ale měkké cíle / Urge.

Svou tvorbu představí celkem 37 českých a zahraničních umělců na 1100 m2. Dějství je rozděleno do dvou výstavních projektů. Lidé jsou křehké bytosti, ale měkké cíle v Pragovka Gallery pod kurátorským vedením Lucie Nováčkové, Terezy Novákové, Petry Jandy a Martiny Fridrichové mapuje aktuální tendence týkající se textilních principů a technik a zasazuje je do kontextu současného umění. The White Room návštěvníkům otevře projekt Urge, který tvoří tři samostatné výstavy. Jejich kurátorkou je Jagna Domżalska a společným tématem zkoumání instinktů, hluboce zvnitřněných potřeb a tuh. Zahájení obou výstav proběhne v rámci sousedské slavnosti plné umění Zažít Pragovku jinak 17. září. Výstavy budou otevřeny do 17. prosince 2022.

foto k článkuNa celodenním uměleckém festivalu Zažít Pragovku jinak, který je součástí celopražské akce Zažít město jinak, si budou malí i velcí návštěvníci moci vyzkoušet už od 10 hodin na workshopech textilní a výtvarné techniky a vyměnit rostliny i vintage oblečení na sousedském swapu. Nebudou chybět umělecké performance a od 18 hodin zahájení výstav Lidé jsou křehké bytosti, ale měkké cíle a Urge. Celou slavnost zakončí sólový hudební projekt Emy Brabcové, hlasu a spoluzakladatelky skupiny Khoiba, a hudební performance Daniela Vlčka a Toma Kotika.

foto k článkuNa výstavě v Pragovka Gallery Lidé jsou křehké bytosti, ale měkké cíle svůj přístup k textilu jako uměleckému médiu odprezentují Veronika Šrek Bromová, Petra Čížková, Viktor Fuček, Julia Gryboś a Barbora Zentková, Eliška Hanuš a Haštal Hapka, Vendula Chalánková, Petra Janda, Pille-Riin Jaik a Nazira Karimi, ka3ka3, Maud Kotasová, Tom Kotik a Daniel Vlček, Judita Levitnerová, Petr Lysáček, Kristýna Manchart, Martina Nosková, Lucie Nováčková, Martin Pondělíček, Pavel Příkaský, Eva Rotreklová, Tomáš Samek, Beáta Spáčilová, Dominik Styk, Jakub Tajovský a Ondřej Trnka. Název je inspirován výšivkou umělkyně Maud Kotasové.

„Měkkost a křehkost je možné chápat jako synonyma k textilním technikám. Důležitým východiskem výstavy je téma napojení, které chápeme jako nejdůležitější z metafor obsažených v práci s textilem. Neméně důležitý je archetypální přístup k práci s textilem v rámci sdíleného rituálu reprezentující lidskou touhu po přináležitosti, které je právě dnes potřeba věnovat zvláštní pozornost,“ vysvětluje hlavní kurátorka Lucie Nováčková a dále pokračuje: „Přirozenou součástí tvorby v rámci média textilu je také jistá repetitivnost, spojená s drobnými, stále se opakujícími úkony, která i v naší kultuře vede k jisté transformaci, napojení se. Neméně důležitou je pro autory, kteří se médiu textilu věnují, také otázka, nakolik jsou technologie určující pro koncepci a výslednou podobu uměleckého díla. Zajímala nás speciálně tvorba těch autorů, kteří s textilními materiály pracují v rámci tradičně chápaných technik radikálním či inovativním způsobem. Část prací vznikla přímo pro prostor Pragovka Gallery a obsahují tak v sobě jistý site-specific aspekt.“

V galerii The White Room kurátorka Jagna Domżalska spojila do projektu Urge tři samostatné výstavy. Výstava Agnieszky Grodzińské nazvaná Headquarters. The Act of Factocracy and Co-Desires analyzuje, jak se člověk vyrovnává s tím, že je umístěn v prostorách, kde jsou lidé seskupeni a kde se od nich očekává, že budou fungovat v určitém systému, jako jsou úřady, školy, nemocnice.

foto k článkuLovers of Leftovers je skupinová výstava o neustálé potřebě hledat krásu. Vasil Artamonov, Piotr Bosacki, Jan Domicz, Julie Chovin, Alex a John Gailla, Agnieszka Grodzińska a Miłosz Rygiel-Sańko vytvářejí sofistikované objekty z opuštěných materiálů s určitou posedlostí nebo nutkáním, přesto se zdá, že ve způsobu, jakým s nimi zacházejí, je něha.

Babycraver uměleckého dua „Dublet" (Przemysław Piniak a Agnieszka Grodzińska) je multidisciplinární projekt, který spekuluje o narození dítěte neobvyklým potenciálním rodičům – dvěma přátelům, kteří netvoří pár: gayovi a heterosexuální ženě. Výstava se dotýká otázek jako je zpochybňování instinktů, nedostatek bezpečí či ochrany v konzervativním Polsku a také stereotypu, kdy je matka vnímaná jako měkká a milující, zatímco rolí otce je být ve výchově tvrdý a náročný.

Výstava Lidé jsou křehké bytosti, ale měkké cíle je také poslední výstavou, na níž se podílí dlouholetá ředitelka a zakladatelka Pragovka Gallery Lucie Nováčková. Ta v červenci odstoupila z funkce prezidentky spolku a odchází také z funkce ředitelky galerie. Ke konci svého působení vysvětluje: „Výstava Lidé jsou křehké bytosti, ale měkké cíle je mým rozloučením se s Pragovkou po pěti letech intenzivní práce, kdy se podařilo vytvořit v Pragovce etablovanou galerii a původní, dílčí aktivity jako například Kolben Open posunout na úroveň vysoce profesionálních akcí. Nyní jsem se však z osobních i profesních důvodů rozhodla věnovat více vlastnímu umění a kurátorské práci, v níž budu pokračovat v Oblastní galerii Vysočiny v Jihlavě. Doufám, že právě prací v regionu budu moci přispět ke kulturnímu životu Vysočiny, jejíž jsem velkou patriotkou, a také zúročit své zkušenosti, které jsem v Pragovce mohla nabrat díky spolupráci s řadou skvělých umělců a kurátorů v průběhu více než sta výstav, jež se za dobu mého působení v Pragovce podařilo zorganizovat.“

Nové výstavy v galeriích na Pragovce zkoumají… - www.iUmeni.cz ()

Ve vlnách / In Waves
Ve vlnách / In Waves