Poznejte světovou architekturu na filmovém plátně

Architektura - obrázek

Festival Film a architektura představí dvacítku filmů o architektuře, urbanismu a designu

Devátý ročník festivalu Film a architektura představí dvacítku snímků, reflektuje aktuální témata a fenomény, jako je například problematika dostupného bydlení nebo architekturu citlivou k životnímu a komunitnímu prostředí. Nabídne filmy o architektkách a navazující debaty s výraznými ženami v architektuře či uvede výjimečný projekt věnující se propojování architektury a hudby. Festival, který organizuje spolek Kruh a letos má podtitul Skryté příběhy, se bude konat od 30.9. do 7.10. v Praze a více než třiceti městech v České republice i na Slovensku.

foto k článkuLetos festival Film a architektura nazvaný Skryté příběhy představí výběr autorských filmů, které odkrývají příběhy a problémy, jež s sebou architektura a urbanismus mohou přinést. Jak citlivá může být architektura k životnímu a komunitnímu prostředí? Proč si již nemůžeme dovolit žít ve vlastních městech a kdo za to může? Co je pod povrchem veřejného prostoru, který máme dennodenně na očích? To jsou otázky, na které filmy nabídnou možné odpovědi, a hlavně otevřou důležitý prostor pro rozvoj debaty o směřování našich měst, sociálním začleňování a tvorbě veřejného prostoru. „Souhrnný název Skryté příběhy vychází z přesvědčení, že je důležité představit nejen samotné stavby a urbanistické plány, ale především je zasadit do relevantních souvislostí a kontextu příběhů, které se rozvíjí na jejich pozadí, a podpořit tak srozumitelnost a přístupnost tématu architektury jako takového,“ říká k letošnímu ročníku dramaturgyně Martina Freitagová.

Osobnosti architektury

Festival zprostředkuje pohled na dílo významných osobností architektury. Zahajovací večer bude patřit čerstvě dokončenému snímku Making a Mountain, unikátní spalovně Amager Bakke v Kodani od dánského ateliéru BIG Bjarke Ingelse. Proslulé studio v projektu skloubilo spalovnu odpadu se sjezdovkou pro lyžaře i horolezeckou stěnou. „Tato filmová symfonie ukazuje úspěšné salvy šampaňského i tvrdé boje a sny ztracené v kouřových kruzích,“ zve na zahajovací snímek Martina Freitagová. Festival představí také nejnovější snímek o architektovi Alvaru Aalto či doposud upozaďovanou postavu Ernsta Wiesnera, žáka Adolfa Loose, jehož výročí 150 let od narození si letos připomínáme.

Ženy v architektuře

foto k článkuVelký důraz je letos kladen také na výrazné ženy v architektuře, které zůstávaly po dlouhou dobu skryté ve stínu svých mužských kolegů. Inspirativní dokument City Dreamers vypráví příběh o čtyřech osobnostech 20. století (Phyllis Lambert, Denise Scott Brown, Cornelia Hahn Oberlander a Blanche Lemco van Ginkel) a jejich inovativním pohledu na roli architektury a města, kde síla komunity převyšuje význam jednotlivých budov. Festival uvede také dokumentární portrét Evy Jiřičné či snímek Gray Matters o irské designérce a architektce Eileen Gray, jejíž nadčasový nábytek obdivují architekti od 20. století do současnosti. Na filmy bude navazovat online debatní panel s významnými osobnostmi světové architektury, v němž se představí Eva Jiřičná, Irena Murray Žantovská, ředitelka Kanadského centra architektury CCA Giovanna Borasi a autorka knihy o ženách v architektuře Breaking Ground a členka Assemble Architects Jane Hall.

Setkání architektury a hudby

foto k článkuSoučástí festivalu Film a architektura bude speciální doprovodný program zaměřující se na architekturu v hudebních videích. „Projekt Music feat. Architecture nabídne netradiční pohled na architekturu skrze hudební videoklipy a zároveň otázku, co mohou tyto miniaturní filmy vypovědět o architektuře a naopak. Filmová kamera narozdíl od tradičních filmových dokumentů o architektuře sleduje architekturu podobným způsobem, jako lidé poslouchají hudbu,“ přibližuje festivalovou sekci Martina Freitagová. Malá sonda do hudební scény konce 20. a počátku 21. století představí nový pohled na vnímání architektury a její role v širším kontextu populární kultury. Projekt zahrnuje dva přednáškové večery, které se budou týkat propojení hudby a architektury z pohledu českých i zahraničních expertů. Online se připojí Peter Adjay, hudebník a bratr světoznámého architekta Davida Adjaye, Završením projektu bude archi silent disco.

Vydejte se společně s námi na devátou filmovou pouť po známých i neznámých stavbách a seznamte se s výjimečnými počiny lidí, kteří svůj život zasvětili architektuře. Kde a kdy? V pražském kině Světozor a CAMPu od 30.9. do 7.10. a ve vybraných regionálních městech.

O festivalu

foto k článkuFestival Film a architektura podněcuje diskuze o architektuře a urbanismu prostřednictvím kurátorského výběru projekcí mezinárodních i českých autorských dokumentů, uvedených většinou v české premiéře a doprovázených debatami s uznávanými režiséry, architekty či urbanisty. Přispívá k debatám o podobě měst, důležité pro další rozvoj naší společnosti. Díky veřejnosti dostupnému a srozumitelnému médiu festival oslovuje nejenom širokou veřejnost a zvyšuje její zájem o architekturu, ale také skupinu zodpovědnou za rozvoj města, se kterou chce vést debatu o možnostech nových přístupů v architektonické praxi. Festival se již tradičně koná také v Brně, Hradci Králové, Olomouci, ve Zlíně a dalších bezmála třiceti městech v ČR i na Slovensku. Festival běží souběžně s festivalem Den architektury, který letos slaví 10 let od svého vzniku. I letos ve spolupráci s My Street Films produkuje vlastní krátkometrážní film. Pořadatelem obou festivalů je spolek Kruh, jenž se věnuje propagaci současné světové i české architektury. Více informací najedete na www.filmarchitektura.cz.

O Kruhu

Spolek Kruh, který letos slaví 20 let, se věnuje propagaci architektury. Vznikl jako dobrovolný spolek studentů pražské Akademie výtvarných umění na Škole architektury v roce 2001, v reakci na nedostatek informací o současné architektuře. Hlavním cílem projektu je pokusit se veřejnosti představit kvalitní a současnou architekturu, otevřít ji pro smysluplnou diskusi a umožnit dialogy mezi autory a obyvateli měst a obcí. Kruh doposud uspořádal přes 270 přednášek a diskusí o architektuře, 8 ročníků festivalu Film a architektura a vydal pět sborníků o architektuře mapující činnost Kruhu formou rozhovorů s autory přednášek. Od roku 2010 Kruh pořádá celorepublikový festival Den Architektury.

Poznejte světovou architekturu na filmovém plátně ~ iUmeni.cz ~