Renaissance and Baroque Glass From the Central Danube Region

Autor: Anglicky2016Archaia

Počátky studia sklářství v českých zemích byly spojeny s archiváři a historiky, kteří na konci 19. a na počátku 20. století shromáždili písemné prameny související s tímto oborem ekonomiky i užitého umění, který hraje důležitou roli od středověku.

699 
včetně dph
skladem
Název: Renaissance and Baroque Glass From the Central Danube Region  ISBN: 978-80-905546-5-8  Jazyk: Anglicky  Rok:   EAN: 9788090554658  Hmotnost: 2.05 kg  Vazba: vázaná  Počet stran: 333  Rozměr: 215x305 mm  Nakladatel: Archaia
  • Doprava od 95 Kč
  • Výdejní místa od 69 Kč
  • Osobní odběr ZDARMA
  • Doprava ZDARMA od 2500 Kč
informace ke knize

Detail knihy ~ Renaissance and Baroque Glass From the Central Danube Region, Sedláčková Hedvika, Rohanová Dana

Její podstatnou část tvoří vzácné sběratelské předměty, uchovávané v panovnických, šlechtických a posléze i měšťanských sbírkách, odkud se zásluhou předních sběratelů, především Vojtěcha Lanny a dalších osobností včetně muzejních pracovníků, staly součástí dnes výjimečného souboru. Vojtěch Lanna chtěl ve své sbírce skla, z velké části věnované do Uměleckoprůmyslového musea v roce 1906, představit ucelený přehled vývoje skla od antiky po 19. století. Proto shromáždil rovněž četné gotické nádoby, ovšem v duchu tehdejšího sběratelství nebyl uváděn jejich původ. Jedná se většinou o krautstrunky německé provenience, z nichž nejvýznamnější představujeexemplář s barevnými nálepy. The origins of the study of glassmaking in the Czech lands were associated with archivists and historians who, in the late 19th and early 20th centuries, gathered written sources connected with this field of both economy and applied arts that has played an important part since the Middle Ages. The work of Franti.ek Mare., Christian Schirek, Anton Rzehak and Erwin von Czihak laid the foundations built upon by the future generations of researchers. In the 1930s they were joined by art historians such as F. X. Ji.ik. However, the study of glassmaking was also connected with museums and art galleries, as well as private collections, which narrowed down the discipline to selected items of high artistic and historical value, true gems of their time. On the other hand, archaeological research conducted in towns and aristocratic residences yielded a large amount of glass from refuse pits, filled.up wells and cellars. For medieval glass, these were basically the only sources, which is why they soon attracted the attention of archaeologists. The study of medieval glass was pioneered by Dagmar Hejdova and Bo.ivoj Nechvatal in the 1960s, with archaeologists Eva .erna, Franti.ek Fryda, Rudolf Krajic, Pavel .ebesta and Bed.ich .tauber, as well as Zdenka Himmelova (ő 2001) in Moravia, joining forces with them later. In Slovakia, the beginnings of the study of medieval and early modern age glass are associated with Klara Furyova and Marta Janovi.kova who wrote an overview of the state of research until the 1980s. 1) Significant contributions also came from Jozef Ho..o (ő 2012), Bello Polla and Veronika Placha, in collaboration with Bo.ivoj Nechvatal. Glass from renaissance refuse pits was first brought to light in 1963 by art historian Karel Hette., in his groundbreaking work on the influence of Venetian glass on the Czech production, and Dagmar Hejdova supplemented his study with material from research into a glasshouses in Rejdice, near Jablonec. Czech archaeologists involved in the gathering of information included Olga Drahotova who prepared the historical part of the publication History of Glassmaking in the Czech Lands (2005) that summed up the existing information from both published and unpublished sources from Bohemia, Moravia and a part of Silesia.

Renaissance and Baroque Glass From the Central Danube Region