Postkonceptuální antikoncepce

Autor: Česky2018Galerie Klatovy Klenová

Katalog vydaný Galerií umění Karlovy Vary a Galerií Klatovy / Klenová k stejnojmenné výstavě, Postkonceptuální antikoncepce / Adamová, Maupicová, Sahánková

55 
včetně dph
skladem
ISBN: 9788088288015  Jazyk: Česky  Rok:   EAN: 9788088288015  Hmotnost: 0.40 kg  Vazba: brožovaná  Počet stran: 27  Rozměr: 210x210 mm  Nakladatel: Galerie Klatovy Klenová
  • Doprava od 95 Kč
  • Výdejní místa od 69 Kč
  • Osobní odběr ZDARMA
  • Doprava ZDARMA od 2500 Kč
informace ke knize

Detail knihy - Postkonceptuální antikoncepce, Petr Vaňous, Alexandr Kliment

Dialektika předpokladů a reality jednoho projektu



Intro z roku 2017: Kateřina Adamová (1977), Michaela Maupicová (1982) a Dana Sahánková (1984) jsou autorky zabývající se především kresbou. Každá s tímto médiem zachází jinak a každá z něho vychází jiným směrem, vstříc jinému horizontu.

Název výstavy pOSTKONCEpTUÁLNÍ ANTIKONCEpCE odkazující k radikální kritické tradici DADA, v sobě zrcadlí pro současnost charakteristickou „hru s diskursem“. Výstava si zvolila jako analogon k „hernímu principu současného diskursu“ oblast farmakologie, konkrétně té spjaté s oddálením početí.

Pokračování 2018: Antikoncepci v názvu projektu lze ale také vnímat jako ironickou metaforu označující způsob práce, který jde oproti racionálnímu kalkulu spíše cestou intuice a vciťování. Vždyť co je koncepční, to souvisí v první řadě s myšlením, s rozvahou, kalkulem, s nějakým ideovým rozvrhem, jenž sleduje a naplňuje konkrétní cíl. Umělecká tvorba tento moment samozřejmě obsahuje, ale nebývá jediným komponentem uměleckého díla. Kdyby tomu tak bylo, měli bychom před sebou pouze zdařilejší či méně zdařilé realizace předem stanoveného záměru, tj. způsobu řízené totalizace konceptu. Tak tomu ovšem není a být ani nemůže. Už proto, že umělecká tvorba v sobě obsahuje „dimenzi nepředvídatelného“ a, jak tvrdí vlivný francouzský filosof Emmanuel Lévinas, kde je „nepředvídatelné“, nemůže být totalita. Co je však tímto „nepředvídatelným“? Co toto „nepředvídatelné způsobuje“? Může to být například polarizace různého způsobu vcítění do problému, který stojí mimo mě jako subjekt. Nebo cosi, co se vynoří z introspektivní reflexe či sebe-reflexe, skrze mě jako pozorovatele. Obraz a kresba se potom stávají obsahově nejednoznačným narativem, personalizovanou referencí či auto-referencí postihující to, co zasahuje do vědomí, myšlení, cítění a následně do rozhodovacího procesu, který je nedílnou součástí tvůrčího aktu. Je to cesta plná nástrah, něco na způsob „oddysey“. Je nutné vzdálit se od sebe, od všeho známého, blízkého, projít si distancí, odcizením, inverzitou, aby návrat dostal v uměleckém výrazu onen „třetí“, nečekaný rozměr, ono „zaokrouhlení“, a aby nesetrval ve sterilitě pouhého rozumu.