Detail knihy ~ Pařížské roky Věry Jičínské 1923 - 1931, Karel Jaroš
Věra Jičínská (* 3. 7. 1898, Petřkovice – † 27. 3. 1961, Praha) Po nějaký čas se zdálo, že na Věru Jičínskou a její pozoruhodnou práci padl nevlídný los zapomnění. Téměř celé její dílo bylo pohřbeno na desetiletí do přítmí venkovského depozitáře a dlouho zde nebyl nikdo, kdo by pečoval o její odkaz. Novou etapu v hledání malířčina významu ve snaze o spravedlivé zhodnocení jejího přínosu české výtvarné kultuře nastartovala v roce 1982 výstava v Orlické galerii v Rychnově nad Kněžnou. Byla však pro mnoho dalších let jedinou. Od počátku nového milénia se situace výrazně změnila. Zejména se o to zasloužila paní Barbora Tučková roz. Zlámalová a její rozsáhlá badatelská práce a publikované texty. Nová generace badatelů, upřená na prostředí Paříže 20. a 30. let minulého století a jeho vztah k českému výtvarnému životu, i genderové studie a projekty dnes s Věrou Jičínskou pracují jako s nepopiratelnou hodnotou. Nepochybně i odhodlání její dcery, paní Dany Gornerové, podpořit proces bádání a popularizace díla její matky, který umožnila společně se svým manželem Jiřím Gornerem zejména zřízením Nadace Věry Jičínské, zrychlilo růst zájmu o životní osudy a dílo této výjimečné autorky. Svá výtvarná studia zahájila Věra Jičínská v roce 1916 na Uměleckoprůmyslové škole v Praze u profesora Františka Kysely. Po absolutoriu pokračovala v grafické speciálce na Státní uměleckoprůmyslové škole v Mnichově u prof. Ehmckeho a následně v Paříži ve slavných pařížských učilištích u Fernanda Légera, Othona Friesze a zejména André Lhoty. Od druhé poloviny 20. let vystavovala na mnoha místech v tehdejším Československu, ale i Maďarsku, především však v Paříži. Během svého pařížského pobytu (1923–1931) také navázala celoživotní přátelství s hudebním skladatelem Bohuslavem Martinů a malíři Janem Zrzavým a Františkem Muzikou.