Jan Koblasa - Monumentální miniatury

Autor: Česky2015Galerie Art Chrudim

Katalog výstavy uskutečněné v Galerii ART Chrudim.

250 
včetně dph
skladem
ISBN: 9788090574021  Jazyk: Česky  Rok:   EAN: 9788090574021  Hmotnost: 0.06 kg  Vazba: brožovaná  Počet stran: 64  Rozměr: 210x150 mm  Nakladatel: Galerie Art Chrudim
  • Doprava od 95 Kč
  • Výdejní místa od 69 Kč
  • Osobní odběr ZDARMA
  • Doprava ZDARMA od 2500 Kč
informace ke knize

Detail knihy - Jan Koblasa - Monumentální miniatury, Jelínek Luboš, Jelínková Světlana

Jan Koblasa je nejmonumentálnější český sochař.

A to i přesto, že žije v Hamburku.

Jeho práce je srozumitelná po celém světě, a také ji po celém světě najdeme. Jeho oltáře, brány, ukřižovaní, králové, strážci, mezníky, oběti či pastýři stojí v krajině od Venezuely přes Washington, Egypt, Izrael až po Evropu. Mnozí ho díky tomu považují za světoobčana, který může a chce pracovat kdekoli na světě, na jakémkoli dobrém místě. S postmodernou a filozofií Gillo Dorflese a Felixe Guattariho přišla vize nomádství elit jako něčeho zcela přirozeného, ale Jan Koblasa byl nomádemnedobrovolným. Okupace země bratrskými vojsky ho zastihla v necelých šestatřiceti, v nejlepší formě v Itálii, kam si odjel rozšířit legální pracovní pobyt z Kielu. Právě Muthesius Hochschule v Kielu mu nakonec poskytla azyl. Stal se zakladatelem zdejšímonumentální sochařské školy a až do roku 1998 ji vedl, získal zde profesuru. Bravurně, ale nikoli snadno, se mu podařilo vytvořit si specifický prostor ve spektru německého sochařství, je zde považován za jednu z tvůrčích hvězd, zúčastnil se mnoha soutěží a řadu svých návrhů mohl zrealizovat.

Jedno je jisté, kdyby tento český sochař zůstal po roce 1968 v Čechách, jen těžko by mohl dělat sochy. Být sochařem nelze realizovat do šuplíku – a sochařem jsem chtěl zůstat[1], říká k tomu Jan Koblasa v jednom z rozhovorů. Koblasovo češství je v jeho sochách a v jeho životě stále patrné, jakkoliv k němu přibývají znaky a vlivy nové. V základu jeho sochařského názoru stojí osobní zkušenost s tradicí gotickou, barokní, secesní – jak sám zmiňuje, ovlivnily ho hlavy gotických světic, jejichž sladkost jsem studoval a důvěrně znal, ty české madony – a divoký duktus matyáše brauna – stavebnost brokoffovu a modelaci brandlovu, ale i mystiku bílkovu, gutfreundovu a kubištovu stavebnost a věcnost.[2] Svou domovinu si sebou nese světem jako hvězdu i jako břímě. V tom se podobá mnoha dalším skvělým osobnostem, jako byl Hollar, Komenský a mnozí jiní nechtění vlastenci bez domova, hořcí exulanti, jejichž sláva vyrostla za hranicemi země a ve vlasti pro ně nezůstalo dobrého slova[3].