Úspěšná výstava Martina Stranky DECHEM se vrací do Prahy

Události - obrázek Světově oceňovaný český fotograf Martin Stranka se po čtrnácti letech působení převážně v zahraničních galeriích tento listopad navrací do Výstavní síně Mánes v centru Prahy.

Je autorem řady snímků ověnčených celosvětovými oceněními včetně nejprestižnější Sony World Photography Awards, která se rovná pomyslnému fotografickému Oscaru a jeho tvorba se těší pozornosti galerií a sběratelů po celém světě. Svá díla vystavoval v galeriích Getty Images Gallery, Saatchi Gallery či Somerset House a mnoho dalších a jeho fotografie jsou také k vidění na obalech knih světových vydavatelských domů HarperCollins Publishers, Sterling Publishing, nebo Penguin Random House. Nejednou Martin Stranka také ztvárňoval vizuály pro Národní divadlo a Baletní soubor Národního divadla.

foto k článku"Po bezmála 15-ti letech fotografické práce a přes 100 zahraničních výstav jsem se rozhodl, že tu největší výstavu bych chtěl otevřít doma, právě zde v Praze v České republice. Aktuálně běží část výstavy na Floridě v USA, odkud se přesune na celý listopad do pražského Mánesu. Výstavu s názvem Dechem jsme tam už minulý rok v březnu zahájili, ale po týdnu kvůli příchodu pandemie jsme museli nuceně zavřít. S velkým vděkem musím říct, že i za ten krátký čas dorazilo přes 13.000 návštěvníků, a to i zřejmě proto, že jsem byl pro vás každý den na místě osobně. Lidé to ocenili a vzájemně jsme si tak vyměnili úžasnou energii a nekonečné povídaní. Vstupné jsme nastavili zdarma a tento koncept bych rád znovu zopakoval. Na výstavě představím svou největší a mezinárodně oceňovanou sérii pod názvem I Found The Silence. V té už dlouhé roky pracuju s tématem vztahu a návratu člověka k přírodě. Tento tichý vnitřní dialog odkrývám skrze stylizované scény kontrastu těchto dvou zdánlivě odlišných světů.
foto k článkuNavíc bude na listopadové výstavě uveřejněn celosvětově poprvé můj nový fotografický projekt Boyhood, na kterém jsem poslední 2 roky pracoval. Jedná se o sérii osobních zpovědí a pohledu na období Chlapectví a hledání sebe samého v období dospívání. Proto bych moc rád pozval všechny, kteří mají rádi výtvarnou fotografii, a to přesně od pondělí 1. listopadu až do konce 30. listopadu, do Výstavní síně Mánes v úplném centru Prahy na břehu Vltavy. Je to opravdu magické místo, kde s námi trávili návštěvníci díky naší osobní přítomnosti i dlouhé hodiny povídáním. Těším se na znovuotevření výstavy Dechem, na které se trhaly rekordy návštěvnosti, a to právě díky vám."
Martin Stranka

foto k článku Martin Stranka se narodil v Mostě a žil přes 20 let v Litoměřicích v České republice. Vysokou školu ekonomického směru již studoval v Praze, kam se pak i nastálo přestěhoval a kde dnes v rámci svého ateliéru působí. Umění však nikdy nestudoval. K fotografii se dostal cestou terapie po ztrátě blízkého člověka, kdy s cílem znovunabytí životní rovnováhy sáhl po fotoaparátu a začal se věnovat fotografii ve volném čase. Fotografie se stala jeho vášní a krátce na to kariérou. Tehdy pro Martina Stranku započala nová cesta tvorby i objevování sebe samotného.

Za svou 14 ti letou kariéru získal za svou tvorbu bez mála 100 mezinárodních ocenění v oblasti fotografie. Mezi ty nejvýznamnější patří pomyslný fotografický Oscar nejprestižnější mezinárodní soutěže Sony World Photography Awards, které obdržel v roce 2018 a obhájil v roce 2019.

foto k článku Martin Stranka vytváří fotografické scény, ve kterých potírá hranici mezi skutečností a sněním. Fotografii vnímá jako prostor, kde nachází čistou rovnováhu a klid. Svou práci častokrát připodobňuje k osobnímu deníku. Originálně pracuje s výtvarnou fotografií a častokrát i technikou koláže, kterou posouvá daleko za hranice tradičního vnímání fotografie. Minimalistickým pojetí scény zdůrazňuje člověka jako jedince a jeho vnitřní dialog vedený sám se sebou. Martin prostřednictvím symboliky reaguje na konzumní tvář života v kontrastu s návratem k přírodě. Obrací tak pozornost k vzájemnému působení těchto dvou zdánlivě odcizených světů. Svou první a doposud neuzavřenou sérii autorských děl pojmenoval I Found The Silence.

foto k článkuOd roku 2018 rozšiřuje svou činnost o projekt Portraits, ve kterém zachycuje umělecké portréty významných a inspirativních osobností nejen české scény. Portrétovanými osobnostmi jsou například herečka Aňa Geislerová, herec a režisér Ondřej Sokol, dokumentaristka Helena Třeštíková, fotograf Robert Vano, výtvarníci Pasta Oner a Léna Brauner či zpěvák Mikolas Josef.

foto k článku Fotografovo nejnovějším počinem pak je z části autobiografický soubor fotografií s názvem Boyhood, čili Chlapectví. Pro autora jsou fotografie jakousi narativní vizuální zpovědí, která mapuje jeho osobní i zprostředkované zážitky z doby v životě, kdy člověk objevuje sám sebe, ať prostřednictvím vnitřních či vnějších dialogů. Projekt Boyhood sebou nese plno symboliky, jak už je pro jeho tvorbu typické. Přesto tento jedinečný soubor dokumentuje znatelný posun v umělcovo smýšlení a přístupu ke kreativnímu procesu.

Sólová výstava autorských fotografií fotografa Martina Stranky Dechem se koná ve Výstavní síni Mánes, a to v listopadu, konkrétně od 1.11. do 30.11. 2021. Každý den od 11:00 hod do 20:00 hodin. Martin Stranka bude opět osobně přítomný po celou dobu výstavy. Adresa konání výstavy je Masarykovo nábřeží 250/1, Praha 1.

Výstavní síň Mánes byla postavena v roce 1930. Stojí na betonových pilířích nad ramenem Vltavy protékajícím mezi Masarykovým nábřežím a Slovanským ostrovem. Díky jedinečnému funkcionalistickému provedení budovy, která je dodnes architektonickou legendou, je návštěva Mánesa spjata nejen s možností navštívit umění a obdivovat dokonalost této stavby, ale také si vychutnat výhled na krásná pražská zákoutí v přímé blízkosti dalších Pražských dominant, jakými jsou Národní divadlo a Tančící dům.

Martin Stranka - DECHEM
Výstavní síň Mánes, Masarykovo nábřeží 250/1, Praha 1
1. – 30.11.2021, denně 11:00 – 20:00 hodin