Předaukční výstava v Galerii KODL

Aukční zpravodajství - obrázek

Předaukční výstava 250 mimořádných a vzácných uměleckých děl probíhá v Galerii KODL od 23. dubna do 25. května. Výstava, kterou je možné zhlédnout v průběhu celého měsíce včetně víkendů, bude zakončena aukcí na pražském Žofíně v neděli 26. května od 12 hodin.

Deset děl současných umělců se bude již poosmé dražit ve prospěch Centra Paraple.

foto k článkuVýznamné místo na výstavě i aukci samotné zaujímá umění 19. století. Prezentuje se takřka 70 obrazy předních českých i vybraných zahraničních autorů. Najdeme zde zásadní jména starší generace jako je Norbert Grund, August Bedřich Piepenhagen, Quido Mánes či Josef Navrátil. Výrazně je zastoupena tzv. Haushoferova škola v čele s Juliem Mařákem. Návštěvníky potěší reprezentativní průřez tvorby Václava Brožíka. Nechybí díla Václava Radimského a Antonína Chittussiho, Luďka Marolda, Jana Preislera a silné krajinářské Mařákovy školy v čele s Antonínem Slavíčkem.

foto k článkuZcela výjimečná je práce Jakuba Schikanedera Mlékařka (vyvolávací cena 4 000 000 Kč), kterou lze považovat za objev posledního desetiletí na českém trhu s uměním. Zahraniční tvůrce prezentují především impresionisté Maximilien Luce a Armand Guillaumin. Mimořádně zajímavé je ojedinělé plátno představitele silného realistického proudu ruské malby druhé poloviny 19. století. Jedná se o práci Ilji Jefimoviče Repina (Podobizna umělcova otce, vyvolávací cena: 2 900 000 Kč), která svým výtvarným provedením, svou historií i významem, který jí přikládal sám autor, skutečně nezapře světovou galerijní hodnotu.

foto k článkuČeská moderna je zastoupená celou řadou vynikajících galerijních obrazů. Jedná se o díla, která byla po mnoho desítek let v zahraničí či ve starých soukromých sbírkách a jiné na trhu dosud nebyly k vidění vůbec. Patří k nim i nejdražší položka aukce, velice vzácný obraz Františka Kupky Plochy příčné II., který bylo možné naposled spatřit na Kupkově souborné výstavě v roce 1968. Vyvolávací cena tohoto plátna je 28 milionů korun.

foto k článkuVýborné práce v řádu milionů korun reprezentuje český artificialismus zastoupený dvěma díly Jindřicha Štyrského. První obrazem je pohled na známou továrnu na cukrovinky Orionka z roku 1921. Druhým, o deset let mladším plátnem, které dokládá přechod od artificialismu k surrealismu, je naprosto výjimečný a veřejnosti již z výstav a reprodukcí známý obraz Hold Picassovi z roku 1931, jehož vyvolávací cena činí 8 milionů korun.

foto k článkuJiž tradičně se sešla početná kolekce Fillových obrazů, která skvěle představuje průřez celou jeho tvůrčí kariérou. Mezi nejsilnější práce jistě patří kubistické Zátiší se sovou z roku 1922 či poválečné Zátiší s demižonem ze sbírky významného českého filosofa Karla Kosíka. Výborně je zastoupena i tvorba oblíbeného Václava Špály. Kromě kytic a zátiší bude mít divák možnost prohlédnout si i krajinářskou polohu jeho tvorby, a to zejména díky obrazu galerijní kvality Peřeje na Orlici z vynikajícího modrého období.

foto k článkuNaši modernu dále reprezentují práce Františka Muziky, Josefa Čapka (Křepelka, 1922), Josefa Šímy (Krajina v Auvergne, 1953), Jaroslava Krále (Čtenářka, 1930), Jiřího Karse či Otakara Kubína. Zajímavým přechodem mezi modernou a poválečným uměním je Červené eso, raná, silně kubizující práce Mikuláše Medka, který je v aukci zastoupen dvěma dalšími významnými díly z pozdější etapy jeho tvorby.

foto k článkuSlavná Skupina 42 je tentokrát zastoupena hned několika jejími představiteli, Františkem Hudečkem, Františkem Grossem (Stavba Stalinova pomníku, 1953) a Bohumírem Matalem (Triptych, 1973), z nichž nejvýraznější osobností je bezesporu Kamil Lhoták. Jeho obraz Pocta Juliu Verneovi z roku 1941 je naprostým unikátem na českém uměleckém trhu. Sběratele jistě zaujmou dvě raritní díla Zdeňka Sklenáře skvěle dokládající proměnu jeho malířského rukopisu během čtyřicátých (Baletka, 1943) a padesátých let (Zátiší s čínskými znaky, 1956).

foto k článkuKolekci českého výtvarného umění doplní práce významných zahraničních autorů. Dražit se budou dvě díla Andy Warhola a dále například surrealistická práce v kubizujícím pojetí významného španělského malíře Oscara Domíngueze.

Současnou výtvarnou scénu představují práce Ondřeje Basjuka, Bedřicha Dlouhého, Jiřího Dokoupila, Jana Knapa, Martina Krajce, Pasty Onera, Jana Pištěka, Zdenky Reinerové, Jaroslava Róny či Lubomíra Typlta.

foto k článkuGalerie KODL dlouhodobě podporuje činnost Centra Paraple. Proto bude výtěžek z prodeje prvních deseti položek již poosmé předán na jeho konto. Již se stalo tradicí, že současní umělci darují do dobročinných aukcí Galerie KODL špičková díla. Patří jim za to velký dík. Aktuální kolekci věnovali:  Federico Díaz, Jan Kaláb, Šárka Koudelová, Pasta Oner, Theodor Pištěk, Miroslav Polách, Čestmír Suška, Attila Szücs, Michal Škapa a Jaroslav Róna.

Na dobročinné a charitativní účely bude použit také výtěžek z další aukční položky – zcela originální pistole CZ 75 REPUBLIKA. Limitovanou edicí jednoho sta pistolí CZ 75 REPUBLIKA se její výrobce, Česká zbrojovka Uherský Brod, přihlásil k oslavě stého výročí založení Československé republiky. Pistoli s označením roku 1918, tedy rokem založení Československé republiky, do aukce věnovala společnost Česká zbrojovka Group SE. Výnos z prodeje bude předán Vojenskému fondu solidarity a Nadaci policistů a hasičů.

Předaukční výstava v Galerii KODL ~ iUmeni.cz ~