Předaukční výstava a aukce Galerie KODL

Události - obrázek Předaukční výstava 250 uměleckých děl v celkové vyvolávací ceně přes 92 milionů korun probíhá od 30. dubna do 26. května v Galerii KODL na Národní třídě. Výstava bude zakončená aukcí, která se již tradičně koná na pražském Žofíně v neděli 27. května od 12 hodin.

Výstava rozhodně stojí za návštěvu a potěší všechny obdivovatele českého výtvarného umění. Znovu se sešla vynikající kolekce obsahující vzácné a výjimečné obrazy, které budete mít možnost zhlédnout v průběhu celého měsíce včetně víkendů. Ke spatření budou mistrovská díla takových umělců, jakými jsou například Václav Brožík, Josef Čapek, Emil Filla, František Foltýn, Max Haushofer, Antonín Chittussi, Rudolf Kremlička, Václav Radimský, Václav Špála, Jindřich Štyrský či Jan Zrzavý.

foto k článkuVíce než 25 obrazů se bude dražit nad hranicí milion korun. Nejdražším obrazem aukce je jedinečná reprezentativní ukázka poválečné malby malířky Toyen z autorčina vrcholného pařížského období, která mimořádným způsobem dokládá sepětí s tehdejším evropským surrealismem na té nejvyšší úrovni. Cena tohoto mnohokrát vystavovaného a reprodukovaného díla startuje na 13 milionech korun. Galerie KODL v aukci nabídce dokonce dvě poválečné práce této malířky, z nichž druhá začíná na 3,8 milionech korun.

foto k článkuUmění 19. století není pozadu a je již tradičně zastoupeno žáky Haushoferovy krajinářské speciálky v čele s Havránkem, Kosárkem či Chwalou, stejně jako galerijní monumentální jezerní scenérií Hintersee, pocházející přímo od profesora Maxe Haushofera. Sešlo se také několik vynikajících děl předních představitelů Generace Národního divadla Ecce homo V. Hynaise a monumentální po léta nezvěstné a mnohokrát publikované plátno Děti v lese od Václava Brožíka. Potěšující položkou jarní kolekce je i působivý pražský podvečer Na Karlově mostě v podání J. Schikanedera. Umění přelomu století velkolepě reprezentuje slavný Portrét B. Preislerové z roku 1909, ale také celá plejáda žáků Mařákovy školy, v čele s vynikajícím a po dlouhé době se objevujícím dílem kameničkovského charakteru Antonína Slavíčka. Velkou vzácností je zároveň přítomnost mistrů francouzské umělecké scény v čele s Boudinem (Břeh řeky La Touques), Valtatem, Guillauminem, pocházejícím přímo ze sbírky Paula Gauguina.

Nadmíru kvalitně je reprezentována česká moderna, a to nejen těmi nejznámějšími autory, ale zejména pak významnými díly, která neměla veřejnost dosud možnost spatřit veřejně vystavené. Jedním z nich je například vynikající velkoformátová kompozice, která zastupuje nefigurativní polohu umění od Františka Foltýna. Práce vznikla za autorova francouzského pobytu a bude se vyvolávat za 7,5 milionu korun. Ve Francii také vznikl konvolut kreseb od Františka Kupky, které se staly přípravnými pracemi ke slavným Radostem a dražit se bude i barevná akvarelová studie k tomuto proslulému dílu.

foto k článkuGalerie sběratelům nabídne celkem čtyři díla matadora českého kubismu Emila Filly, z nichž dvě, Zátiší s kartou a dýmkou a Hlava pocházejí z raného období analytického kubismu. Meziválečnou avantgardu třicátých let pak reprezentují ta nejzvučnější jména. Budou představeny dvě poetické práce Josefa Čapka, Hlava od Františka Muziky, dvě skvělé kytice a vynikající zátiší Václava Špály či dvě plátna klasika české moderny Rudolfa Kremličky. Surrealistickou estetiku zastupuje vzácný akvarel od Jindřicha Štyrkého Srdeční krajinka a koláž pocházející ze slavného cyklu Stěhovací kabinet. Skvělá česká šedesátá léta reprezentují zejména dvě velkolepé malby, Stroj pouště od Kamila Lhotáka a Trámy od Vladimíra Kopeckého. Těšit se sběratelé a milovníci umění mohou i na několik prací od Otakara Mrkvičky, Josefa Lady či Adolfa Borna. Současné umění je zastoupeno známými a vystavovanými umělci, Martinem Krajcem, Pastou Onerem, Jakubem Špaňhelem a dalšími.

Naprosto raritní je rovněž i sbírka čítající několik uměleckých artefaktů od významné osobnosti české avantgardy Zdeňka Macka, z jehož pozůstalosti se bude dražit zrcadlo, které pomaloval společně s Jeanem Cocteau či raritní litografie od zakladatele metafyzické malby Giorgia de Chirico.

foto k článkuGalerie KODL dlouhodobě podporuje i soudobé umění. Proto je do aukce zařazeno více současných výtvarníků. Jejich díla budou již posedmé dražena ve prospěch Centra Paraple. Výtěžek z prodeje prvních deseti uměleckých děl využije Centrum Paraple na pomoc lidem na vozíku s poškozením míchy. Galerie KODL spatřuje v této dlouhodobé spolupráci vhodný způsob pomoci hendikepovaným lidem. Jedná se o práce následujících umělců: Michal Cimala, Anna Karan, Alžběta Jungrová a Martin Krajc, Martina Krupičková, Vladimír Novák, Jiří Petrbok a Robert Šalanda. Dražit se budou i fotografie autorů Josefa Ptáčka, Michala Venery a Jana Dobrovského. „Těší nás, že jsme společně založili tradici podpory Centra Paraple uměním. Jsme rádi, že díla věnovaná do aukce budou inspirovat i pomáhat“, uvádějí patroni této aukce – Zdeněk Svěrák a Jan Kačer.

Aukční katalog ke shlédnutí ZDE

Předaukční výstava a aukce Galerie KODL - www.iUmeni.cz ()

Slíva Jiří. Rádio hlásí