Umění má zelenou

Aukční zpravodajství - obrázek Budoucnost internetových dražeb je možná sporná, aukce jako takové ale mají zelenou a v umění to platí dvojnásob. Ekonomika roste, kupní síla Čechů se zvyšuje a stále více lidí je ochotno si domů pořídit drahý obraz nebo starožitnost. Boom aukčních síní a galerií to jen podporuje.

Podle Martina Kodla, jehož rodina sbírala obrazy už v 19. století, maximální ceny vydražených uměleckých děl v Česku stále ještě porostou. A je to podle něj dobře.

Narovnává se tak trh zdeformovaný 40 lety komunistické totality, kdy bylo vlastnictví hodnotných uměleckých děl spíše přítěží a kdy byly obrazy prakticky bezcenné. „Jsem rád, že jsme se já i můj otec dožili toho, že se například obraz Emila Filly, který měl za komunistů hodnotu jen v řádu desítek tisíc, podařilo rok po revoluci prodat za milion. Ten samý Filla by se dnes vydražil třeba za dvacet milionů,“ tvrdí Kodl.
Maximální částky, za které jsou v českých aukčních síních prodávány obrazy českých i zahraničních malířů, se pohybují v desítkách milionů korun. Obraz Františka Kupky Protihodnoty se předloni prodal v aukci za rekordních 62 milionů.

„Prodali jsme několik obrazů za desítky milionů. Za třicet milionů koupil zájemce i obraz od zahraničního autora, ale přes tuto sumu jsme se už dostali i s díly českých malířů. Naše galerie preferuje české autory. Tuzemský trh s výtvarným uměním ostatně potřebuje jako sůl, aby se díla českých autorů prodávala za rekordní částky,“ glosuje Kodl. Investovat do umění se prý v současnosti vyplatí.

foto k článku„Jde o dobře uložené peníze. Některá díla se časem zhodnotí i o stovky procent. Bohatí lidé dnes v Česku investují do umění stále častěji, zákazníků galerií a aukčních síní neustále přibývá,“ potvrzuje Tomáš Hejtmánek z aukční síně Arthouse Hejtmánek.

Solidní byznys?

Pro Hejtmánka nebo Kodla, kteří mají v očích sběratelů solidní renomé, jsou aukce obrazů poměrně výnosným byznysem. Vyvolávací ceny děl se v Galerii Kodl pohybují ve statisících i milionech. Existují ale i menší aukční společnosti (například Obrazy v aukci Jaroslava Jakubce), kde můžete vydražit obraz za tisíc korun. Vyvolávací cena je často pod touto hranicí.

foto k článku„Za rok 2017 jsme měli obrat půl miliardy korun ve dvaceti lidech, což jsou opravdu vysoká čísla. V podstatě by nám ke štěstí stačil čtvrtinový obrat. V aukcích máme ročně zhruba pět set obrazů a drtivou většinu z nich prodáme. Asi 200 obrazů se pak prodá v komisi,“ shrnuje Kodl. Za jednu aukci přitom inkasuje Galerie Kodl zhruba 200 milionů korun, čistý výdělek je v desítkách milionů.

Galerie pořádá do roka dvě dražby stejně jako Arthouse Hejtmánek. Duo kvalitně připravených dražeb uměleckých předmětů do roka je podle obou galeristů optimem. Málokterá aukční síň stihne za dvanáct měsíců více než tři akce.

Průměrně se v Česku na aukcích s uměním prodá zhruba 50 procent položek, které zákazníkům nabízejí. O skutečném úspěchu se dá mluvit, pokud je toto číslo vyšší než 80 procent. Headlineři se chlubí ještě vyššími čísly.

K tomu je ovšem zapotřebí léta budovaná důvěra klientů. Ta se opírá o to, jakým způsobem se galerie o nakoupené obrazy před dražbou stará, jak je restauruje a jak je prezentuje potenciálním zákazníkům. Důležité je i to, s jak renomovanými znalci aukční síň spolupracuje.

foto k článku„Každý obraz se musí před aukcí perfektně ošetřit, a to nejen restaurátorsky. Je třeba také bádat kolem – dohledat historii díla a udělat kvalitní popisy,“ dodává Martin Kodl.
Výhodou pro galeristy je skutečně to, že se trh s uměním v Česku kultivuje. Roste především kvalita služeb těch, co předměty nabízejí, ubývá padělků, vycházejí kvalitní monografie uměleckých děl.

„Za posledních dvacet let nastala řada změn. Hlavní hráči mezi aukčními síněmi se specializují, odborně se zdokonalují aukční katalogy. Pokud jde o aukční kalendář či samotný průběh aukcí, pomáhá nám využití moderních technologií,“ doplňuje Tomáš Hejtmánek.

foto k článkuKvalita uměleckých předmětů přitom není výrazně vyšší než před dvaceti lety. „Často ale díky výrazné reklamě, ideálním fotografiím či internetu může vznikat iluzorní pocit dokonalejší nabídky. Určitý posun je nicméně v důvěře, s níž se sběratelé či majitelé vzácných kusů umění obracejí s nabídkou prodeje na již prověřené a profesionální aukční síně. Díky tomu se čas od času na trhu objeví velmi zajímavá díla,“ říká Hejtmánek.


Kde nás tlačí bota?

foto k článku„Obrovským nešvarem českého trhu byla a stále jsou falza,“ říká Kodl, ale zároveň připouští, že se za posledních dvacet let situace v tuzemsku zlepšila.

Falešné obrazy nejčastěji nabízejí nikoli milovníci umění a sběratelé, ale překupníci. Stává se i to, že lidé přijdou do galerií či aukčních síní v dobré víře a přesvědčením, že mají doma originál. To, že k prodeji nabízejí falzifikát, se dozvědí až na místě.

„Kolegům radím, aby si nacházeli nezávislé znalce nebo odborníky, kteří jsou seriózní, a nějak to s nimi konzultovali. Ošetřit se to určitě dá. My se s tím pereme už třicet let a zatím úspěšně. Ještě nikdy jsme neměli v naší aukci reakci na prodané falzum,“ dodává galerista.

„Občas se ale stane, že nějaký podezřelý obraz odmítneme a pak vidím, že se prodal někde jinde,“ doplňuje Kodl. V Česku přibývá restaurátorů, kteří se zaměřují na kvalitní rozbory barev a originál od levné kopie spolehlivě rozeznají. Důležité prý je spolupracovat ne s jedním znalcem, ale s celým týmem odborníků.

Zástupci galerií a aukčních síní zároveň volají po snížení nebo úplném zrušení DPH na dovoz uměleckých děl ze zahraničí.

Toho se ale zřejmě nedočkají. Politická vůle v Česku chybí, zmíněné téma není pro politiky lákavé dokonce ani v předvolebních kampaních.

Jeho kolega Hejtmánek nabízí ještě jeden pohled: „Není tak složité si umělecká díla dovézt ze zahraničí, sami venku nakupujeme a dražíme. Problém máme opačný, a to s prodejem do zahraničí, dokonce i v rámci EU. Náš zákon o vývozu předmětů kulturní hodnoty by se rozhodně upravit měl, brání nám v rozvoji obchodu s uměním.“

Autor / zdroj:
Publisher: iUmeni.cz

Umění má zelenou - www.iUmeni.cz ()

Zpět na výpis


Další aukční zpravodajství


Art Plus

Knižní akce

Poslední obrazy
Poslední obrazy
Sbírání umění, vášeň, investice a mnohem víc
Sbírání umění, vášeň, investice a mnohem víc
Mistrovské dílo náhody. Ars vitae & vice versa
Mistrovské dílo náhody. Ars vitae & vice versa

Z ostatních rubrik

Knižní novinka

Dlouhá noc muzejní myši

Pavel Babáček - webdesigner, graphic designer, html coder